Τοποειδική Παράσταση


Διδάσκων/ουσα: Μαρίνη Χαρίκλεια (Χάρη), Κόκκαλης Νίκος
Κωδικός Μαθήματος: AVA448
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Δ΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές Ασκήσεις13
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας56
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125

Προαπαιτούμενα / Προτεινόμενα: (AVA232), (AVA342)
Προαπαιτούμενο σε / Προτεινόμενο σε: (AVA542)
gr  pdf.png  Τοποειδική Παράσταση
Mέγεθος: 217.74 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα ερευνά τις καλλιτεχνικές, αισθητικές και πολιτικές εκφράσεις της σύγχρονης τοποειδικής (site-specific) performance στο αστικό περιβάλλον. Οι χωρικές παράμετροι παίζουν σημαντικό ρόλο στην παραγωγή νοήματος και στη διαδικασία παραγωγής γνώσης, τόσο στο πεδίο της performance και του θεάτρου, αλλά και στο σύνθετο αστικό περιβάλλον. Θεωρητικοί και πρακτικοί της performance, του θέατρου και των εικαστικών τεχνών του περασμένου αιώνα αμφισβήτησαν καθιερωμένες ιδέες που κυβερνούσαν τον χώρο του παρατηρητή και τον χώρο του δρώντα, ψάχνοντας την ενδυνάμωση της εμπειρίας του κοινού, και αναζητώντας μια καινούργια γλώσσα για τις παραστατικές και εικαστικές τέχνες. Ποια είναι η σημασία της καλλιτεχνικής τοποειδικής (site-specific) performance στο σύγχρονο αστικό τοπίο; Πως καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στην πόλη και επιτελεστικά δρώμενα μπορούν να διαμορφώσουν ή να αλλάξουν τη σχέση μας με τον αστικό χώρο; Το μάθημα εξετάζει πώς μέσα από την site-specific performance και την καλλιτεχνική παρέμβαση στον ιστό της πόλης αναδεικνύονται θέματα της σύγχρονης κοινωνίας και καθημερινότητας, καθώς και πώς η πόλη γίνεται ένα πεδίο δημιουργικής αναζήτησης.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
  • Κατανόηση της παράστασης και του χώρου ως αλληλεξαρτώμενα πεδία έρευνας
  • Εξοικείωση με βασικούς όρους και ιστορικές αναφορές της site-specific performance
  • Κατανόηση της πόλης και του δημόσιου χώρου ως πηγή και τόπος καλλιτεχνικών έργων και παρεμβάσεων
  • Ανάπτυξη τόσο θεωρητικών όσο και πρακτικών εργαλείων για την ανάλυση και την πρακτική δουλειά σε πεδίο
  • Διερεύνηση μεθοδολογίας στην πρακτική-ως-έρευνα, επεξεργασία αρχειακού υλικού
  • Εξέταση της χρήσης της ψηφιακής τέχνης και των οπτικοακουστικών μέσων στην καλλιτεχνική δράση στον ιστό της πόλης
  • Ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας στην επεξεργασία ιδεών σε σχέση με τον θεατή-πολίτη-συμμετέχοντα/ουσας και των πρακτικών ενσώματων εμπειριών
  • Αυτόνομη πρακτική εργασία
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η Εβδομάδα - Εισαγωγή σε ζητήματα χώρου στις παραστατικές τέχνες και στις εγκαταστάσεις.

2η Εβδομάδα - Από την τελετουργία στο θέατρο. Από τον κύκλο στο ημικύκλιο. Ο τόπος και ο χρόνος του θεάτρου.

3η Εβδομάδα - Ζητήματα χώρου και σκηνογραφικές προσεγγίσεις στο σύγχρονο θέατρο στην Ελλάδα.

4η Εβδομάδα - Θέατρο και τεχνολογία. Θέατρο ως θέαμα. Site-specific performance: παραστάσεις σε χώρους πέραν του θεατρικού σκηνικού χώρου.

5η Εβδομάδα - Χώρος, εγκαταστάσεις, περιβάλλοντα.

6η Εβδομάδα - Η πόλη ως αρχείο. Περπάτημα και αστικός χώρος. Δημόσιος χώρος, μνήμη, ταυτότητα.

7η Εβδομάδα - Μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην θεωρητική και πρακτική έρευνα στην site-specific performance.

8η Εβδομάδα - Έρευνα πεδίου. Σχεδιασμός επιτελεστικών δράσεων στην πόλη.

9η Εβδομάδα - Πρακτική διερεύνηση καλλιτεχνικών δράσεων.

10η Εβδομάδα - Καταγραφή παρατηρήσεων – ανάλυση και επεξεργασία του υλικού. Ανάλυση ιδεών και περαιτέρω κατευθύνσεις.

11η Εβδομάδα - Επεξεργασία ιδεών σε σχέση με τον στόχο των καλλιτεχνικών δράσεων και παρεμβάσεων. Aνάλυση του ρόλου του θεατή-πολίτη-συμμετέχοντα/ουσας.

12η Εβδομάδα - Ανακεφαλαίωση βασικών όρων, μεθολογιών και στόχων του μαθήματος. Ανάλυση και συζήτηση των θεμάτων των τελικών εργασιών.

13η Εβδομάδα - Παρουσίαση δράσεων και ανατροφοδότηση. Κατευθύνσεις για την περαιτέρω εξέλιξη των δράσεων και για την υποστήριξη τους με θεωρητικό υλικό και παραδείγματα.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Carlson, Marvin. Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca, New York, and London: Cornell University Press, 1989.
  • De Certeau, Michael. The Practice of Everyday Life. Trans. Steven Rendall. Berkeley, Calif.: University of California Press, 1984.
  • Harvie, Jen. Theatre & the City. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2009b.
  • Kwon, Miwon. One Place After Another: Site-Specific Art And Locational Identity. London: The MIT press, 2004
  • Lefebvre, Henri. The Production of Space. Trans. Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 1991.
  • Μαρτινίδης, Πέτρος. Μεταμορφώσεις του Θεατρικού Χώρου: Τυπικές Φάσεις Κατά την Εξέλιξη της Αρχιτεκτονικής των Θεάτρων στη Δύση. Αθήνα: Νεφέλη, 1999.
  • Massey, Doreen. Space, Place and Gender. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1994.
  • Tuan, Yi-Fu. Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1977.
  • Wiles, David. A Short History of Western Performance Space. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Σταυρίδης, Σταύρος. Κοινός Χώρος: Η πόλη ως τόπος των κοινών. Mετάφραση: Δ. Παπαδάτος – Αναγνωστόπουλος. Βριλήσσια Aττικής: Angelus Novus 2018.

Ιστογραφία

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
  • Βιωματικά εργαστήρια, μελέτη, έρευνα, ασκήσεις πεδίου, πρακτική
  • Διαλέξεις, προβολή οπτικοακουστικού υλικού και συζήτηση/ανάλυση
  • Πρακτικές και γραπτές εργασίες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου
  • Καταγραφή καλλιτεχνικής διαδικασίας και τελικού έργου
  • Διαμόρφωση, παρουσίαση και ανάλυση site-specific performance
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Οπτικοακουστικές τεχνολογίες, διαδίκτυο

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
  • Παρουσιάσεις δράσεων και θεωρητικών προσεγγίσεων της τοποειδικής παράστασης (site-specific performance) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου
  • Πρακτική εργασία και παρουσιάσεις σε επιλεγμένο θέμα. Οι φοιτήτριες/φοιτητές καλούνται να παράγουν και να παρουσιάσουν μια performance ή καλλιτεχνική παρέμβαση σε προεπιλεγμένο χώρο της πόλης. Το θέμα, η μορφή, τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν θα προκύψουν από τα ενδιαφέροντα των φοιτητών/φοιτητριών σε συζήτηση και υπό την καθοδήγηση των διδασκόντων
  • Ατομική γραπτή εργασία, θεωρητική υποστήριξη, ανάλυση μεθοδολογίας και στόχων του τελικού καλλιτεχνικού project

Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας