Διηµερίδα - Ανοιχτή πρόσκληση: 21-22 Ιουνίου 2013, για θεωρητικές εισηγήσεις και παρουσιάσεις εικαστικού έργου
'Τέχνη και Διαπολιτισμικότητα στη Μεσόγειο εκκινώντας από την αρχαιότητα - κοιτάζοντας προς το μέλλον'
Το Τµήµα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστηµίου στην Κέρκυρα και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων συνδιοργανώνουν στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών (20-30 Ιουνίου) διηµερίδα µε θεωρητικές εισηγήσεις και παρουσιάσεις καλλιτεχνικού έργου. Ευπρόσδεκτες είναι εισηγήσεις, τόσο από τα θεωρητικά επιστηµονικά πεδία που άπτονται των οπτικοακουστικών τεχνών, όσο και από τα ποικίλα πεδία της καλλιτεχνικής έκφρασης των νέων µέσων, µε έµφαση στις διαπολιτισµικές ανταλλαγές στη σύγχρονη εποχή και στα νέα µέσα.
Παράταση προθεσμίας αποστολής περιλήψεων: 8 Μαΐου 2013 13 Μαΐου 2013
Προθεσµία απάντησης σε περίπτωση αποδοχής: από 15 έως και 20 Μαΐου 2013
Τόπος και χρόνος διεξαγωγής της διημερίδας: Ιόνιος Ακαδημία, Καποδιστρίου 1, στο κέντρο της πόλης της Κέρκυρας, 21-22 Ιουνίου 2013.
Επιστημονική επιτροπή:
Μαριάννα Στραπατσάκη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Νικόλαος Κανελλόπουλος, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ανδρέας Ιωαννίδης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Ανδρέας Μνιέστρης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Γιάννης Ζάννος, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Έλενα Χαμαλίδη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Δημοσθένης Δαββέτας, IESA (International Studies in History and Business of Art & Culture) Παρίσι
Κατερίνα Ζαχαροπούλου, καλλιτέχνιδα
Οργανωτική επιτροπή:
Μαριάννα Στραπατσάκη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ανδρέας Φλώρος, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Νταλίλα Ονοράτο, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Προσκεκλημένοι ομιλητές
Marc Mercier, Ποιητής, σκηνοθέτης, έφορος μουσείου, κριτικός video art και καθηγητής ιστορίας της video art
Κοινές κουλτούρες/ Η κουλτούρα του να μοιράζεσαι
Η Μεσόγειος είναι σκηνή βαθιών κοινωνικών και πολιτικών αναταραχών (οικονομικές επαναστάσεις, πόλεμοι) που μας καλούν να επανεξετάσουμε τους ισχύοντες τρόπους διαπολιτισμικής συνεργασίας και ιδιαίτερα αυτούς που σχετίζονται με την τέχνη. Έχει έρθει μάλλον η ώρα να ριχθούμε σε μια μεσογειακή, ποιητική επανάσταση με σκοπό να υπογραμμίσουμε την ανάγκη κοινωνικών και πολιτικών αλλαγών που εκφράστηκε σε αραβικές χώρες αλλά και σε χώρες του ευρωπαϊκού νότου.
Τα νεοσύστατα φεστιβάλ video art στις αραβικές χώρες (Μαρόκο, Συρία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο) εκφράζουν την επιθυμία να επινοηθούν νέες γλώσσες για να περιγράψουν και να αλλάξουν τον σύγχρονο κόσμο. Επέλεξα να παρουσιάσω κάποια βίντεο που συνδέουν δύο περιοχές, δύο πολιτισμούς, δύο εθνικότητες Συρία/Ισπανία, Λίβανο/ Γάζα, Μαρόκο/Γαλλία, Παλαιστίνη/Γαλλία.
- Themonoconcept - Nisrine Boukhari (Συρία, 2008) 5’40: Η Nisrine Boukhari ανακάλυψε την όμορφη φωνή της Fatima Miranda κατά τη διάρκεια του 20ου φεστιβάλ Les Instants Vidéo. Πίσω στη Δαμασκό αποφασίζει να της αποδώσει φόρο τιμής.
- Damage- Rania Stephan (Λίβανος, 2009) 2’: Μια ταινία πολύ μικρού μήκους για τη βία, με φλαμένγκο, χωρίς χορευτές, για τη Γάζα, “Η χώρα των λυπημένων πορτοκαλιών” (Ghassan Kanafani).
- Jene sais pas - Abdallah Zrika και Marc Mercier (Μαρόκο/Γαλλία, 2002) 5’04: Ο ποιητής Abdallah Zrika περπατάει με μια κάμερα στον δρόμο δύο περιοχών της Μασσαλίας (Belsunce και La Joliette). Αιχμαλωτίζει εικόνες όπως τις βλέπει. Κατά τη διάρκεια του μοντάζ απαγγέλει πρώτα ένα ποίημα στα αραβικά το οποίο εμπνεύστηκε από τις εικόνες που βλέπει. Στη συνέχεια, επικεντρώνεται στην ανάγνωση ενός αποσπάσματος του ποιήματος στα γαλλικά “Les murs vides de mon corps” (Οι άδειοι τοίχοι του σώματός μου).
- Polyphoniepoétique urbaine (Ραμάλα) - Marc Mercier and Kefah Fanni (Γαλλία/Παλαιστίνη, 2011) 9’41: Το βίντεο αυτό γυρίστηκε στη Ραμάλα και δείχνει κατοίκους της πόλης να απαγγέλλουν ένα ποίημα του Mahmoud Darwich (I see what I want) ο καθένας στη δική του γλώσσα.
Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου
Ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ
Διάλογος ανάμεσα στους πολιτισμούς της Μεσογείου με βάση την εκπαιδευτική διαδικασία
Με αφορμή τη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας της αρχιτεκτονικής και της τέχνης στο διαπανεπιστημιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου της Νίκαιας, Sophia-Antipolis, με θέμα τη διαμεσολάβηση και αξιοποίηση των πολιτισμών της Μεσογείου μας δίνεται η δυνατότητα αποτίμησης της συμβολής της εκπαίδευσης στην καλύτερη οικοδόμηση πολιτισμικής επικοινωνίας.
Μέσα από την παρουσίαση των στόχων, των παιδαγωγικών μεθόδων, των μέσων
επίτευξης του προγράμματος, γίνεται φανερό ότι οι ανταλλαγές ανάμεσα στους πολιτισμούς, εκτός από την παροχή γνώσεων, μπορούν να συμβάλλουν στην ανοχή και συμφιλίωση των λαών της Μεσογείου, της θάλασσας που για αιώνες είχε μονοπωλήσει την παγκόσμια ιστορία. Η Μεσόγειος, μητέρα των πολιτισμών, κοιτίδα των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών, εξηγεί στις πολυπληθείς πτυχές και αξίες τη δύναμη που κρύβει για τον άνθρωπο. Και μόνο αυτό θα αρκούσε για να αποδείξει τον συμβολισμό της ως σταυροδρόμι παιδείας και ουμανισμού. Ο διάλογος ανάμεσα στους διαφορετικούς πολιτισμούς, που στις μέρες μας έχει αποκτήσει μεγάλη επικαιρότητα, μακριά από το να είναι μια απειλή για την ανθρωπότητα, όπως διατείνονται μερικοί, συντελεί στην ειρήνη και στην ανάπτυξη των λαών. Και εδώ είναι που καλείται η εκπαίδευση να διαδραματίσει τον ρόλο της –και μάλιστα μέσα από ορισμένα μαθήματα όπως ιστορία, λογοτεχνία, τέχνη, κοινωνικές επιστήμες– γιατί, ως γνωστόν, μία από τις αξίες της εκπαίδευσης είναι ο σεβασμός και η εμπέδωση της πολιτιστικής κληρονομιάς.