Θεωρία και Σύγχρονη Ιστορία Φωτογραφίας


Διδάσκων/ουσα: Ζήβας Αντώνης
Κωδικός Μαθήματος: VIS731
Κατηγορία Μαθήματος: Εμβάθυνσης - Εμπέδωσης Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Ζ΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Εργαστηριακές Διαλέξεις39
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας56
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125

Προαπαιτούμενα / Προτεινόμενα: VIS231
gr  pdf.png  Θεωρία και Σύγχρονη Ιστορία Φωτογραφίας
Mέγεθος: 199.35 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα παρακολουθεί την εικαστική εξέλιξη της φωτογραφίας από τα μέσα 20ου αιώνα έως τις ημέρες μας μέσα από την παρουσίαση του έργου σημαντικών φωτογράφων που δρουν είτε σε καθαρά εικαστικό επίπεδο είτε μέσα από εφαρμοσμένες κατευθύνσεις (φωτορεπορτάζ, ντοκιμαντέρ, διαφημιστική φωτογραφία). Το μέσο εξετάζεται στο γενικότερο πλαίσιο του σύγχρονου εικαστικού χώρου μέσα από την ανάλυση του θεωρητικού έργου κριτικών φωτογραφίας ή του γενικότερου χώρου της εικαστικής τέχνης. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου ζητείται η επεξεργασία μιας ατομικής εργασίας ελεύθερου θέματος με ζητούμενο την συγκρότηση μιας ενότητας εικόνων συνοδευόμενη από γραπτή υποστήριξη. Ζητούνται επίσης αναλύσεις επιλεγμένων θεωρητικών κειμένων πάνω στο ζήτημα της φωτογραφίας

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Το μάθημα φέρει σε επαφή με την σύγχρονη εξελικτική πορεία της φωτογραφίας εισάγοντας παράλληλα την θεωρητική ανάλυση του μέσου μέσα από το έργο σημαντικών ιστορικών και κριτικών της φωτογραφίας. Γίνονται συνεχείς ανταλλαγές απόψεων κατά την διάρκεια των εβδομαδιαίων θεωρητικών παρουσιάσεων φωτογραφικών ρευμάτων ή προσωπικών προσεγγίσεων με αφετηρία την μεταπολεμική περίοδο, με στόχο την κριτική ανάλυση σύγχρονων ή/και τρεχόντων φωτογραφικών δρώμενων. Τον ίδιο στόχο εξυπηρετεί η θεωρητική υποστήριξη της προσωπικής δουλειάς των συμμετεχόντων, από την στιγμή που καλούνται να την αυτοαναλύσουν. Οι ομαδικές παρουσιάσεις και σχολιασμός των προσωπικών projects κατά την διάρκεια του εξαμήνου κινούνται κατά μήκος των πιο πάνω στόχων.

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η Εβδομάδα:  Εισαγωγή στο περιεχόμενο και στόχους του μαθήματος
2η Εβδομάδα:  Αναδρομή της ιστορίας του μέσου κατά τα πρώτα εκατό χρόνια από την ανακάλυψή του. Εντοπισμός κομβικών σημείων ως προς την εικαστική του εξέλιξη
3η Εβδομάδα:  Μαζική ερασιτεχνική φωτογραφία για ανειδίκευτους χρήστες πριν το διαδικτυακό περιβάλλον, εισαγωγή και επιπτώσεις στην εικαστική εξέλιξη του μέσου
4η Εβδομάδα:  Το έργο του Robert Frank. Σημασία του και επιρροές στην μετέπειτα εξελικτική πορεία της φωτογραφίας
5η Εβδομάδα:  Σχολή του Düsseldorf, αντίστοιχες τάσεις στις ΗΠΑ και σύγχρονες επιρροές τους
6η Εβδομάδα:  Η τέχνη μετά το μοντέρνο κίνημα
7η Εβδομάδα:  Παρουσίαση και ομαδική κριτική φοιτητικών ατομικών εργασιών
8η Εβδομάδα:  Μεταμοντερνισμός και φωτογραφικός χώρος
9η Εβδομάδα:  Μεταπολεμική φωτογραφία στην Ιαπωνία και σύγχρονες εκφάνσεις της
10η Εβδομάδα: Το έργο του Anders Petersen και η σχέση του με σύγχρονες εικαστικές τάσεις του μέσου
11η Εβδομάδα: Σύγχρονες εξελίξεις της φωτογραφίας νέων και του φωτογραφικού ντοκιμαντέρ. Post Doc 
12η Εβδομάδα: 'Social Networks' και ‘Social Image’: η σημασία της τρέχουσας ερασιτεχνικής εικόνας για το λόγιο περιβάλλον του μέσου
13η Εβδομάδα: Παρουσίαση και ομαδική κριτική φοιτητικών ατομικών εργασιών

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Wells, Liz (επιμέλεια, 1996, 2009). Photography – A Critical Introduction. Νέα Υόρκη: Routledge

Αντώνης Ζήβας (2018). Οδηγός Ανάγνωσης της Ιστορίας της Φωτογραφίας – Από την μεταπολεμική περίοδο έως τις ημέρες μας. Αθήνα: Σμίλη

Ian Jeffrey (1981). Photography, A Concise History. London: Thames and Hudson.

Michel Frizot (1989, 2005). Histoire de voir. France: Actes Sud

Ηρακλής Παπαϊωάννου (2006). Post Doc. Θεσσαλονίκη: Μουσείο Φωτογραφίας

Mary Warner Marien (2014). Photography, A Cultural History. Pearson

Walter Guadagnini (επιμέλεια, 2012). Photography, A New Vision of the World 1891-1940. Milano: Skira

Walter Guadagnini (επιμέλεια, 2013). Photography, From the Press to the Museum 1941-1980. Milano: Skira

Walter Guadagnini (επιμέλεια, 2014). Photography, The Contemporary Era 1981-2013. Milano: Skira

Terry Barrett (1996). Criticizing Photographs, an Introduction to Understanding Images. USA: Mayfield

Ξανθάκης, Άλκης (2001). Ιστορία της Ελληνικής φωτογραφίας. Αθήνα: Καστανιώτης

Αντωνιάδης, Κωστής (1999). Λανθάνουσα εικόνα. Αθήνα: Μωρεσόπουλος

Benjamin, Walter (1931). "Kleine Geschichte der Phoyographie". In Die Literarische Welt.

Benjamin, Walter (1935, 1939). Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. 

Szarkowski, John (2009). Looking at Photographs. New York: MOMA

Szarkowski, John (2007). The Photographer’s Eye. New York: MOMA

Sontag, Susan (1980). On Photography. New York: Delta

Barthes, Roland (1980). La chambre claire, Note sur la photographie. Παρίσι: Gallimard

Berger, John and Jean Mohr (1982). Another Way of Telling. New York: Pantheon

Burgin, Victor (1982). Thinking Photography

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διαλέξεις με χρήση οπτικού και οπτικοακουστικού υλικού. Ομαδική συζήτηση. Παρακολούθηση και ομαδική κριτική φοιτητικών ατομικών φωτογραφικών εργασιών. Ανάλυση θεωρητικών κειμένων. 

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Παροχή πολυμεσικού υλικού.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Αξιολόγηση ατομικής φωτογραφικής εργασίας, ανάλυσης θεωρητικών κειμένων και τελικής γραπτής εξέτασης


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας