Τέχνη, Οικολογία, Εκπαίδευση
Διδάσκων/ουσα: Παπαδοπούλου Αγνή
Κωδικός Μαθήματος: THE805
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Η΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 39 |
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας | 56 |
Εξάσκηση και Προετοιμασία | 30 |
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5) | 125 |
Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των φοιτητών σχετικά με οικολογικά προβλήματα, η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και των απαραίτητων ικανοτήτων για κριτική αξιολόγηση, των κατάλληλων δεξιοτήτων για ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία λήψης περιβαλλοντικών αποφάσεων, δηλαδή αναπτύσσοντας Υπεύθυνη Περιβαλλοντική Συμπεριφορά. Η οικολογική κατάρτιση είναι απαραίτητη για την υπεύθυνη περιβαλλοντική συμπεριφορά και τη λήψη ορθών περιβαλλοντικών αποφάσεων. Οι φοιτητές μελετούν βασικές θεωρίες της οικολογίας. Η οικολογία αποτελεί μία διακλαδική επιστήμη. H οικολογία τοπίων, κοινοτήτων, η αισθητική εμπειρία και το αισθητικό νόημα με χώρους, τόπους, τοπία, συμβάλλουν καθοριστικά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Η ηθική της γης, η βαθειά οικολογία, η ηθική της φροντίδας, η κοινωνική οικολογία, η απελευθερωτική τεχνολογία είναι ζητήματα που απασχολούν έντονα τους καλλιτέχνες. Ο στόχος είναι μέσω της διδακτικής της Τέχνης, μέσω της οικολογίζουσας σκέψης στην Τέχνη, όπου συνδέεται με σημαντικές γνωστικές διεργασίες, να προετοιμαστούν κατάλληλα οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί να σχεδιάζουν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ενθαρρύνοντας μαθητές και πολίτες, ώστε να συμπεριφέρονται με περιβαλλοντικά φιλικούς τρόπους. Η διασύνδεση τέχνης και φύσης, είτε χρησιμοποιούνται ατόφια φυσικά υλικά στο έργο τέχνης είτε παίρνουν τη μορφή επέμβασης στο φυσικό περιβάλλον, αναδεικνύουν την ανάγκη να επανεκτιμήσει ο άνθρωπος την παρουσία του. Έργα τέχνης μελετώνται καθώς μαρτυρούν προβληματισμούς και προσανατολισμούς σχετικά με ζητήματα περιβαλλοντικής ηθικής, περιβαλλοντικής φιλοσοφίας, κοινωνικής οικολογίας, απελευθερωτικής τεχνολογίας, οικολογικής υποβάθμισης και κοινωνικής αλλοτρίωσης. Οι φοιτητές διερευνούν νέες εκφραστικές δυνατότητες στη σύνδεση τέχνης, φύσης και τεχνολογίας.
Αναμένεται οι φοιτητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, τα περιβαλλοντικά κινήματα, να αποσαφηνιστούν αξίες, καθοδηγούμενες περιβαλλοντικές ερμηνείες, τρόποι διαβίβασης περιβαλλοντικών πληροφοριών όπου ενθαρρύνονται περιβαλλοντικά στερεότυπα, να κατανοηθεί το πώς η περιβαλλοντική επικοινωνία κινητοποιεί τις συναισθηματικές και πνευματικές πλευρές της ανθρώπινης συμπεριφοράς, αποτελώντας το μέσο που μπορεί να οδηγήσει στην περιβαλλοντική ευαισθησία και καθορίζοντας το μετασχηματισμό της υπεύθυνης περιβαλλοντικά συμπεριφοράς, να τονιστεί ο κομβικός ρόλος της τέχνης, στη βαθιά γνώση για τον ρόλο του ανθρώπου απέναντι στα προβλήματα του περιβάλλοντος, είτε στη δημιουργία είτε στην επίλυσή τους, να κατανοηθούν εδραιωμένες κοινωνικές πεποιθήσεις για τα περιβαλλοντικά θέματα που δεν προωθούν μια ορθότερη περιβαλλοντική στάση, τη ρητορική των περιβαλλοντικών συζητήσεων, τον ρόλο των media που καλύπτουν περιβαλλοντικά ζητήματα και κυρίως να μελετήσουν τη σχέση τέχνης και φύσης, δημιουργώντας και αναπτύσσοντας συμπεριφορά που υποστηρίζει μια αειφόρο κοινωνία, κάνοντας οι φοιτητές χρήση των νέων τεχνολογιών.
1η εβδομάδα
Δικαίωμα στο Περιβάλλον- Αλληλεξάρτηση του δικαιώματος στο περιβάλλον με άλλα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα
Περιβαλλοντική πολιτική (διεθνείς συνθήκες)
2η εβδομάδα
Παραδοσιακή γνώση και περιβάλλον- Οι επεμβάσεις στη φύση
3η εβδομάδα
Περιβαλλοντικά κινήματα- Eco/feminism
4η εβδομάδα
Αυτονομία- αιτίες διατάραξης ισόρροπης σχέσης,
5η εβδομάδα
Περιβαλλοντική εκπαίδευση- αίτια ανυπαρξίας περιβαλλοντικής μέριμνας
6η εβδομάδα
Χώρος, τόπος, τοπίο - πολιτισμικός και πολιτιστικός προσδιορισμός τόπου
7η εβδομάδα
Περιβαλλοντική επικοινωνία (άρθρα, δημοσιεύματα, διαδίκτυο, επιστημονικές έρευνας)- Περιβαλλοντική φροντίδα
8η εβδομάδα
Περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τέχνη (αναφορά σε συγκεκριμένους καλλιτέχνες)
9η εβδομάδα
Έντονα σημάδια οικολογικής κρίσης - κριτική και δημιουργική σκέψη: προσεγγίσεις της δημιουργικότητας και εκδήλωση της δημιουργικότητας
10η εβδομάδα
Αναστοχαστικές διεργασίες: τέχνη, τεχνολογία και οικολογικό αποτύπωμα
11η εβδομάδα
Περιβαλλοντική ηθική- περιβαλλοντική αισθητική
12η εβδομάδα
Ψηφιακές τέχνες και Περιβάλλον
13η εβδομάδα
Μελέτη εργασιών και σχεδίων δράσης
Baker, J., Bilbro, J. (2017). Wendell Berry and Higher education. Cultivating Virtues of Place. University of Kentucky
Cheetham, M. (2018). Landscape into Eco Art. Pennsylvania University Press.
Marchese, F. (2015). Media Art and the Urban Environment. Springer
Μoore, N. (2015). The changing nature of eco/feminism. UBC Press
Parham, J. (2021). The cambridge companion to literature and the anthropocene. Cambridge University press.
Susan Orr, Shreeve, A. (2018). Art and design pedagogy in Higher education. Routledge
Quigley, P. (2018). Ecocritical aesthetics. Indiana University Press
Διαλέξεις, ερωταπαντήσεις, χρήση εποικοδομητικού διαλόγου, ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση, σχεδιασμός σχεδίων δράσης
eclass, media, διαδίκτυο, παρουσιάσεις (pptx, keynotes), χρήση video, λογισμικών, ηχητικών προγραμμάτων
Το μάθημα αξιολογείται από την παρουσίαση και κατάθεση σχεδίων δράσης.
Επιστροφή
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr