Στοιχεία Σκηνοθεσίας-Υποκριτικής


Διδάσκων/ουσα: Παναγόπουλος Ιάκωβος
Κωδικός Μαθήματος: THE503
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Ε΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστηριακό0
Φροντιστήριο0
Εργαστήριο0
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Αυτοτελής Μελέτη56
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125

Προαπαιτούμενα / Προτεινόμενα: (THE504)
Προαπαιτούμενο σε / Προτεινόμενο σε: (THE602)
gr  pdf.png  Στοιχεία Σκηνοθεσίας-Υποκριτικής
Mέγεθος: 200.24 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF


Σύντομη Περιγραφή:

Αναλύονται οι βασικές αρχές σκηνοθεσίας, η αναζήτηση του προσωπικού στυλ/σφραγίδα σκηνοθέτη, ανάλυση κινηματογραφικής φόρμας, χρήση χρώματος, δημιουργία ολοκληρωμένων προτάσεων αιτήσεων για χρηματοδότηση έργου, τεχνικές pitching, τεχνικές crowdfunding, λειτουργία casting, τεχνικές διαχείρισης ηθοποιών, επικοινωνία με υπόλοιπο συνεργείο, κατάθεση και διαχείριση κινηματογραφικών φεστιβάλ. 


Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Οι φοιτητές του μαθήματος θα εκπαιδευτούν σε βάθος σε τεχνικές σκηνοθεσίας και αναζήτησης προσωπικού στυλ καθώς και στο τι θα απαιτείται από αυτούς βγαίνοντας στην αγορά εργασίας και αναζητώντας χρηματοδότηση για το έργο τους. Η τελική εργασία είναι η δημιουργία μια μικρού μήκους ταινίας (3-5 λεπτά) υποστηριζόμενη από σημείωμα και βιογραφικό σκηνοθέτη. 


Περιεχόμενο (Syllabus):

1η Εβδομάδα

Εισαγωγή σε ένα κινηματογραφικό γύρισμα. Πώς λειτουργεί και τι κάνει ο κάθε ρόλος

 

2η Εβδομάδα

Εισαγωγή στην έννοια της κινηματογραφικής φόρμας και της προσωπικής σφραγίδας του σκηνοθέτη. Παραδείγματα και ανάλυση.

 

3η Εβδομάδα

Ανάλυση χαρακτήρα και ψυχολογικό προφίλ χαρακτήρα 

 

4η Εβδομάδα

Ανάλυση χαρακτήρα και ψυχολογικό προφίλ χαρακτήρα ΙΙ

 

5η Εβδομάδα

Μέθοδος Stanislavski και διαχείριση ηθοποιών ανάλυση και παραδείγματα.

 

6η Εβδομάδα

Σεμινάριο με καλεσμένους ηθοποιούς όπου οι φοιτητές θα πρέπει μέσα από παραδείγματα να τους διαχειριστούν και να δουλέψουν μαζί τους. 

 

7η Εβδομάδα

Σεμινάριο casting με καλεσμένο ηθοποιό και casting director σχετικά με τις βασικές αρχές του casting μέσα από πιθανά σενάρια και παραδείγματα.

 

8η Εβδομάδα

Σημείωμα σκηνοθέτη και κατάθεση πρότασης για χρηματοδότηση. Η έννοια και η τεράστια σημασία του σημειώματος προθέσεων του σκηνοθέτη. Ανάλυση παραδειγμάτων. Αναφορά του ζητήματος της έσω και έξω έρευνας σχετικής με το έργο που έχει επιλεχθεί. Concept Art / Moodboard. Βάσει της σκηνοθετικής πρόθεσης γίνεται η σύνθεση ενός συνόλου εικόνων που φανερώνουν την αισθητική προσέγγιση του έργου (χρώμα, φωτισμός, συνολική αίσθηση της εικόνας).

 

9η Εβδομάδα

Τεχνικές crowdfunding και ανάλυση τρόπων χρηματοδότησης.

 

10η Εβδομάδα

Ανάλυση τεχνικών Pitching και διαφοροποιήσεις ανά περίπτωση.

 

11η Εβδομάδα

Χρήση χρώματος στον κινηματογράφο. Θεωρία χρώματος με παραδείγματα και ανάλυση.

 

12η Εβδομάδα

Σχεδιασμός εργασιών φοιτητών στην τάξη

 

13η Εβδομάδα

Παρουσίαση εργασιών και αξιολόγηση στην τάξη


Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Βιβλίο [21709]: Κινηματογράφος και σκηνοθεσία, Aumont Jacques

Βιβλίο [22042]: Master Class, Tirard Laurent,Boorman John,Pollack Sydney,Sautet Claude,Allen Woody,Bertolucci Bernardo,Scorsese Martin,Wenders Wim,Almodovar Pedro,Burton Tim 

Βιβλίο [21938]: Σκηνοθετώντας μια ταινία, Mamet David 

Βιβλίο [10298]: Σμιλεύοντας το χρόνο, Αντρέι Ταρκόφσκι 

Βιβλίο [50662164]: Ένας Ηθοποιός Δημιουργείται, Κωνσταντίν Στανισλάβσκι

Βιβλίο [50662165]: Πλάθοντας Έναν Ρόλο, Κωνσταντίν Στανισλάβσκι

Βιβλίο [50662079]: Προβλήματα Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου, Σ.Μ. Αιζενσταίν

Βιβλίο [94690546]: Το σύστημα Στανισλάβσκι, Η επαγγελματική εκπαίδευση ενός ηθοποιού, Σόνια Μουρ

Βιβλίο [16033]: Ο Αυτοσχεδιασμός στο θέατρο, Keith Johnstone

 

Επιπλέον Προτάσεις:

Knudsen, E. (2018) Finding the personal voice in filmmaking. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.

Proferes, N. T. (2018) Film directing fundamentals : see your film before shooting. Fourth edition. New York, New York ;: Routledge.

Katz, S. (2011) Film directing : shot by shot - visualizing from concept to screen. Milton: Taylor & Francis Group.

Rea, P. and Irving, D. K. (2015) Producing and Directing the Short Film and Video. 5th ed. Abingdon: Taylor & Francis Group.

De Jong, W., Knudsen, E. and Rothwell, J. (2012) Creative documentary : theory and practice . Harlow: Pearson Education.

O’ Brien, N. (2018) Stanislavski in Practice: Exercises for Students 2nd Edition. New York: Routledge

Stanislavsky, K. (1980) An actor prepares.

Barr, T. and Kline, E. S. (1997) Acting for the camera . [Rev. ed.]. New York: HarperPerennial.

Ραφαηλίδης, Β. (1996) Το βλέμμα του ποιητή. Αθήνα: Αιγόκερος

Στάθη, Ε. (2011) Σημεία και σύμβολα στη φιλμική γλώσσα. Αθήνα: Αιγόκερος


Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Το μάθημα πραγματοποιείται μέσα από θεωρητικές διαλέξεις και πρακτική εφαρμογή σε εργαστήρια.


Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Δημιουργία ταινίας μικρού μήκους (μυθοπλασία) και συνοδευτικό κείμενο με το σημείωμα σκηνοθέτη, τον τρόπο προσέγγισης και υλοποίησης και το shotlist. Η τελική ταινία μπορεί να γίνει με τον πιο απλό τρόπο καταγραφής. Αυτό που έχει σημασία είναι να εντοπιστεί η σκηνοθετική ματιά η οποία θα υποστηριχθεί από το σημείωμα σκηνοθέτη. Οι φοιτητές θα πρέπει να παρουσιάσουν μέσω pitching την ιδέα τους για την τελική αξιολόγηση. 

Ενημέρωση: 07-10-2021

Επιστροφή
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr