Θεωρία της Επικοινωνίας


Διδάσκων/ουσα: Ονοράτου Νταλίλα, Μητσάνη Χριστίνα
Κωδικός Μαθήματος: THE202
Κατηγορία Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου - Θεμελίωσης
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις26
Φροντιστηριακές Διαλέξεις13
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας56
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125

Προαπαιτούμενο σε / Προτεινόμενο σε: THE302, (THE607)
gr  pdf.png  Θεωρία της Επικοινωνίας
Mέγεθος: 198 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Στο μάθημα αναλύεται η επικοινωνιακή αλληλεπίδραση διά της εισαγωγής της σε ένα εύρη διεπιστημονικό πεδίο που συνδυάζει θέματα από τη γνωσιακή επιστήμη, τις θεωρίες συνείδησης καθώς και τις θεωρίες συγκίνησης. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται: τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης επικοινωνίας, η λεκτική και η μη λεκτική επικοινωνία, η αντίληψη και η ακρόαση, οι συγκινησιακές εκφράσεις και η σημασία τους στις ανθρώπινες σχέσεις, η πολιτισμική κατανόηση των συγκινήσεων με προεκτάσεις και στις οπτικοακουστικές τέχνες.

Στο πλαίσιο του μαθήματος πραγματοποιείται βιωματικό εργαστήριο με σκοπό την γνωριμία με το σώμα, τη σημασία της αναπνοής, την ιδιοδεκτικότητα και πως η σχέση με το σώμα συνδέεται με την ικανότητα να επικοινωνούμε με τον άλλον. Ασκήσεις εμπιστοσύνης και αυτοσχεδιασμοί, έμφαση στη δύναμη της ομάδας για την επίτευξη των στόχων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να αποκτήσουν την ικανότητα κατανόησης φαινομένων της επικοινωνίας και να εξοικειωθούν με βασικά σημεία αναφοράς της διαπροσωπικής επικοινωνίας. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

- γνωρίζουν τα είδη της ανθρώπινης επικοινωνίας

- γνωρίζουν την αντιληπτική διαδικασία και οι διαδικασίες που την επηρεάζουν

- χρησιμοποιούν βασικά εργαλεία της διαπολιτισμικής επικοινωνίας σε ό,τι αφορά το νόημα της λεκτικής και της μη λεκτικής επικοινωνίας

- αναγνωρίζουν τις βασικές συγκινησιακές εκφράσεις του προσώπου σε σχέση με τις ατομικές διαφορές στην ανάπτυξη της συναισθηματικότητας.

Περιεχόμενο (Syllabus):

Εβδομάδα #1: Εισαγωγή στη Διαπροσωπική Επικοινωνία: Θεωρητικά και Ιστορικά Πλαίσια.
Εβδομάδα #2: Γνωριμία με το Σώμα: Αναπνοή, Κίνηση και Επικοινωνία.
Εβδομάδα #3: Ακρόαση, Πολιτισμός και Φύλο στη Θεωρία της Επικοινωνίας.
Εβδομάδα #4: Ανάλυση της Σχέσης Σώματος και Χώρου.
Εβδομάδα #5: Λεκτική και Μη Λεκτική Επικοινωνία: Συμβολισμός και Σώμα.
Εβδομάδα #6: Ρόλος του Βλέμματος και Εκφραστική Σωματικότητα.
Εβδομάδα #7: Συγκινήσεις και Κοινωνικοποίηση: Πολιτισμικές Διαστάσεις.
Εβδομάδα #8: Ρόλος, Δραματουργία και Ταυτότητα – Ο Goffman και η Παράσταση του Εαυτού.
Εβδομάδα #9: Διαχείριση των Εκφράσεων: Έλεγχος, Μεταμφίεση και Σκηνοθεσία της Εικόνας.
Εβδομάδα #10: Συνεργατικές Ομάδες και Δημιουργία Σκηνικής Παρουσίας.
Εβδομάδα #11: Δημόσιος και Ιδιωτικός Χώρος στην Επικοινωνία και την Τέχνη.
Εβδομάδα #12: Παρουσίαση Τελικής Εργασίας (Μέρος Α).
Εβδομάδα #13: Παρουσίαση Τελικής Εργασίας (Μέρος Β).

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Brook, Peter, The Empty Space, Simon & Schuster, 1968.

Darwin, Charles, Η έκφραση των συγκινήσεων στον άνθρωπο και τα ζώα, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2017.

Goffman, Erving, Η Παρουσίαση του Εαυτού στην Καθημερινή Ζωή, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2006.

Lepecki, André, Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement, Routledge, 2006.

McLuhan, Marshall, Understanding Media: The Extensions of Man, McGraw-Hill, 1964.

Oatley, Keith και Jennifer M. Jenkins, Συγκίνηση, Αθήνα: Παπαζήσης, 2004.

Ong, Walter J., Orality and Literacy: The Technologizing of the Word, Routledge, 1982.

Sapir, Edward, Language: An Introduction to the Study of Speech, Harcourt, Brace & World, 1921.

Stanislavski, Konstantin, An Actor Prepares, Methuen Drama, 1936.

Whorf, Benjamin Lee, Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf, MIT Press, 1956.

Υλικό αναρτημένο στην πλατφόρμα e-class.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διαλέξεις.
Ανάθεση μελέτης και εργασιών για το σπίτι.
Βιωματικό εργαστήριο.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Παροχή πολυμεσικού υλικού.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτή εξέταση.
Τελική γραπτή εργασία.
Προφορική παρουσίαση της τελικής γραπτής εργασίας.


Επιστροφή
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας