Ιστορία του Κινηματογράφου


Διδάσκων/ουσα: Χάλκου Μαρία
Κωδικός Μαθήματος: THE504
Κατηγορία Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου - Θεμελίωσης
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Ε΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας56
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125

Προαπαιτούμενα / Προτεινόμενα: (THE200)
Προαπαιτούμενο σε / Προτεινόμενο σε: (THE607), (THE804)
gr  pdf.png  Ιστορία του Κινηματογράφου
Mέγεθος: 202.54 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Γενική εισαγωγή στην ιστορία του κινηματογράφου ως τέχνης αλλά και ως βιομηχανίας. Διερευνά τις σημαντικότερες εξελίξεις, τα κινήματα, τα είδη και τους/τις δημιουργούς του παγκόσμιου κινηματογράφου από το ξεκίνημά του στα τέλη του 19ου αιώνα έως και τη δεκαετία του 1970. Έμφαση δίνεται στην κατανόηση των ιστορικών, οικονομικών, τεχνολογικών, ιδεολογικών, πολιτισμικών, θεσμικών και αισθητικών παραγόντων που συνέβαλαν στην εξέλιξη του κινηματογράφου διεθνώς ενώ αναδεικνύονται οι ιδιαιτερότητες του κινηματογραφικού μέσου και οι αλληλεπιδράσεις του με τις άλλες τέχνες. Το μάθημα καλύπτει ένα μεγάλο εύρος ταινιών και δημιουργών του δημοφιλούς, του καλλιτεχνικού και του πειραματικού κινηματογράφου σε διαφορετικά εθνικά και υπερεθνικά περιβάλλοντα.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
  • Εξοικείωση με βασικά στοιχεία της ιστορίας του παγκόσμιου κινηματογράφου.
  • Γνωριμία με τα σημαντικότερα κινήματα, τα είδη, τους/τις ηθοποιούς και τους/τις δημιουργούς του κινηματογράφου διεθνώς.
  • Διερεύνηση των αφηγηματικών και αισθητικών μεταβολών των κινηματογραφικών ταινιών μέσα στον χρόνο και ανάλογα με τον τόπο και την εποχή.
  • Διερεύνησητης αλληλεπίδρασης του κινηματογράφου με το εκάστοτε ιστορικό, κοινωνικοπολιτικό, τεχνολογικό, ιδεολογικό, θεσμικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
  • Κατανόηση του διαλόγου που ανέπτυξε ο διεθνής κινηματογράφος με τις άλλες τέχνες.
  • Γνωριμία με μια αντιπροσωπευτική φιλμογραφία που καλύπτει διαφορετικές περιόδους και μια ευρεία γκάμα ειδών, κινημάτων και δημιουργών του παγκόσμιου κινηματογράφου.
  • Δημιουργική αξιοποίηση της ιστορίας του κινηματογράφου σε καλλιτεχνικό έργο.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η Εβδομάδα 
Η γέννηση του κινηματογράφου: Από τα οπτικά παιχνίδια και τους εφευρέτες στις πρώτες δημόσιες προβολές.

2η Εβδομάδα
Πρώιμα χρόνια: Διεθνής εξάπλωση και εδραίωση της κινηματογραφικής αφήγησης. 

3η Εβδομάδα 
Κωμωδία σλάπστικ και οπτικό γκαγκ: Charlie Chaplin και Buster Keaton.

4η Εβδομάδα 
Κινηματογράφος και Δημοκρατία της Βαϊμάρης: Γερμανικός Εξπρεσιονισμός, Kammerspielfilm και ο ρεαλισμός του δρόμου.

5η Εβδομάδα
Ιστορικές πρωτοπορίες: 1η και 2η Avant-garde. Αφηγηματικός και μη αφηγηματικός πειραματικός κινηματογράφος. Γαλλικός ιμπρεσιονισμός, ντανταϊσμός και σουρεαλισμός.

6η Εβδομάδα
H σοβιετική σχολή του μοντάζ: Οκτωβριανή επανάσταση και κινηματογράφος.

7η Εβδομάδα
Το κλασικό Χόλυγουντ πριν και μετά την έλευση του ήχου: Το σύστημα των στούντιο, οι μεγάλοι σταρ και ο κώδικας Hays.

8η Εβδομάδα
Γαλλικός κινηματογράφος και Ποιητικός Ρεαλισμός.

9η Εβδομάδα 
Κινηματογραφικά είδη και φιλμ νουάρ.

10η Εβδομάδα
Ιταλικός Νεορεαλισμός: Η αναπαράσταση της πραγματικότητας στη μεταπολεμική εποχή.  

11η Εβδομάδα
Το Γαλλικό Νέο Κύμα: Σινεφιλική κουλτούρα, κινηματογραφική κριτική και η ριζοσπαστικοποίηση της κινηματογραφικής φόρμας.

12η Εβδομάδα 
Τα εθνικά νέα κινήματα, ο καλλιτεχνικός κινηματογράφος και οι μεγάλοι δημιουργοί.

13η Εβδομάδα 
Ο αμερικάνικος ανεξάρτητος κινηματογράφος και το Νέο Χόλυγουντ.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Άισνερ, Λότε (1990), Η δαιμονική οθόνη: Ο γερμανικός εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο, Αθήνα: Αιγόκερως. 

Βαλούκος, Στάθης (2003), Ιστορία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Αιγόκερως.

Cook, David A. (2003), A History of Narrative Film (4th edition), New York: W.W. Norton & Company.

Gomery, Douglas (1998), H Ιστορία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Έλλην.

Kovács, András Bálint (2007), Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980, Chicago: University of Chicago Press.

Nowell-Smith, Geoffrey (1996), The Oxford History of World Cinema, NY: Oxford University Press.

Pinel, Vincent (2004), Σχολές, Κινήματα & Είδη στον Κινηματογράφο, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Ρήντερ, Κηθ (2000), Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου (1895-1975), Αθήνα: Αιγόκερως.

Sorlin, Pierre (2004), Ευρωπαϊκός κινηματογράφος, Ευρωπαϊκές κοινωνίες 1939-1990, Αθήνα: Νεφέλη

Thompson Kristin & Bordwell David (2015), Ιστορία του Κινηματογράφου: Μια Εισαγωγή, Αθήνα: Πατάκης.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Το μάθημα συνδυάζει διαλέξεις, προβολές, συζήτηση, έρευνα, μελέτη, πρακτική και γραπτή εργασία. Καλλιεργεί την ιστορική γνώση και την κριτική σκέψη, και ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Παροχή πολυμεσικού υλικού.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Αξιολόγηση βάσει α) της συμμετοχής και της συνολικής παρουσίας στο μάθημα, β) πρακτικής εργασίας (καλλιτεχνικού έργου) που αξιοποιεί δημιουργικά την ιστορία του κινηματογράφου , και γ) σύντομης γραπτής εργασίας που πλαισιώνει το καλλιτεχνικό έργο. Η εργασία παρουσιάζεται στο τέλος του εξαμήνου.


Επιστροφή
<< <
Μάρτιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Σήμερα, Πέμπτη 28-03-2024
Προσεχώς
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας