Μουσική Ανθολογία


Διδάσκων/ουσα: Δαλιανούδη Ρενάτα
Κωδικός Μαθήματος: AUD321
Κατηγορία Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου - Θεμελίωσης
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DAVA301/

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)39

Προαπαιτούμενα / Προτεινόμενα: (AUD221)
Προαπαιτούμενο σε / Προτεινόμενο σε: (AVA643), (AUD723), (AUD823)
gr  pdf.png  Μουσική Ανθολογία
Mέγεθος: 204.71 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Στο προτεινόμενο μάθημα ανθολογούνται τα βασικά είδη και ρεύματα της ευρωπαϊκής μουσικής από την Αναγέννηση ως σήμερα, όπως και οι βασικές Σχολές της ελληνικής έντεχνης και σύγχρονης μουσικής στον 19ο αιώνα, τον 20ό και τον 21ο αιώνα, στο ιστορικό-κοινωνικό και πολιτισμικό τους πλαίσιο, μαζί με τους κύριους εκπροσώπους του κάθε είδους/ Σχολής. Στο ίδιο πλαίσιο, η μουσική εξετάζεται παράλληλα με άλλες τέχνες (εικαστικές): εικαστικός εξπρεσιονισμός, αφηρημένη τέχνη, κυβισμός, αλεατορισμός, φωβισμός, ντανταϊσμός. Για την καλύτερη κατανόηση των μουσικών ειδών στο μάθημα θα γίνεται και ακρόαση μουσικών παραδειγμάτων.

Πιο συγκεκριμένα:

-   Αναγεννησιακή Μουσική 1400-1600

-   Μουσική μπαρόκ 17ος αι.

-   Κλασικισμός 18ος αι.

-   Ρομαντισμός 19ος αι.

-   Ιμπρεσιονισμός/ Εξπρεσιονισμός 20ός

- 12φθογγισμός, Σειραϊσμός (Schoenberg, 2η Σχολή Βιέννης, Stockhausen, Berio, Boulez)

-   Επτανησιακή Μουσική Σχολή: επιρροές από Ιταλία (εκπρόσωπος Σπ. Σαμάρας)

-   Εθνική Μουσική Σχολή: επιρροές από Εθνικές Σχολές σε Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη (εκπρόσωπος Μανώλης Καλομοίρης)

Ελληνική πρωτοπορία: Ατονική μουσική, 12φθογγισμός, Σειραϊσμός, Εξπρε-σιονισμός, (Εκπρόσωποι: Ν. Σκαλκώτας, Δ. Μητρόπουλος, Ιάνης Ξενάκης, Μ. Αδάμης, Α. Λογοθέτης, Θ. Αντωνίου κ.ά.)

  • Ελληνική ηλεκτρο-ακουστική μουσική: μαγνητοταινία, live electronics, μεικτά. (Εκπρόσωποι): Μ. Αδάμης, Ιάνης Ξενάκης, Α. Λογοθέτης, Γ. Χρήστου, Θ Αντωνίου, Δ. Τερζάκης, Ν. Μαμαγκάκης, Χ. Βρόντος, Α. Λουφόπουλος, Θ. Λώτης κ.ά.
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μαθησιακοί στόχοι:

  • Γνωριμία με τα διαφορετικά είδη της ευρωπαϊκής μουσικής
  • Γνωριμία με τα διαφορετικά είδη της ελληνικής μουσικής
  • Σχέση κοινωνικών, πολιτικών, ιστορικών συνθηκών με μουσικά ρεύματα
  • Αναγνώριση κάθε είδους μουσικής σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της κάθε εποχής

Τα μαθήματα συνοδεύονται από οπτικο-ακουστικό υλικό. (CDs, DVDs, PPt)

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Βασική ελληνόγλωσση βιβλιογραφία:

  1. Finkelstein, Sidney Walter (1959), Εισαγωγή στο νόημα της μουσικής: ιστορική, κοινωνιολογική, αισθητική επισκόπηση της μουσικής δημιουργίας, από τις πρώτες πηγές της μέχρι σήμερα, Αθήνα: Άτλας.
  2. Καρδάμης, Κώστας (2010), Έξι μελέτες για τη φιλαρμονική εταιρεία Κερκύρας, Κέρκυρα: Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας.
  3. Καρδάμης, Κώστας (2007), «Η μουσική στα Επτάνησα», στο Ιόνιοι Νήσοι. Ιστορία και πολιτισμός, Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, σελ. 187-203.
  4. Machlis, Joseph (1996), Η απόλαυση της μουσικής. Εισαγωγή στην Ιστορία – Μορφολογία της δυτικής μουσικής, μτφρ: Πυργιώτης Δημήτρης, Αθήνα: Fagotto.
  5. Michels, Ulrich (2005), Άτλας της Μουσικής Ι: Ιστορικό μέρος από τους προϊστορικούς χρόνους ως την Αναγέννηση, Αδάμ, Παναγιώτης (επιμ), Αθήνα: Νάκας.
  6. Michels, Ulrich (1999), Άτλας της Μουσικής ΙΙ: Ιστορικό μέρος από το Μπαρόκ ως σήμερα, Αδάμ, Παναγιώτης (επιμ), Αθήνα: Νάκας.
  7. Λώτης, Θεόδωρος – Διαμαντόπουλος, Ταξιάρχης (2010), Μουσική Πληροφορική και Μουσική με Υπολογιστές, kallipos.gr
  8. Michels, Ulrich (1999 και 2005), Άτλας της Μουσικής, Ι και ΙΙ, Αθήνα: Νάκας.
  9. Nef, Karl (1985), Ιστορία της Μουσικής, μτφρ και επιμ. Φοίβος Ανωγειανάκης, Αθήνα: Βότσης
  10. Ξανθουδάκης, Χάρης – Καρδάμης, Κώστας (επιμ.) (2003), ΝικόλαοςΧαλικιόπουλος Μάντζαρος: ερευνητική συμβολή στα 130 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη, Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών.
  11. Ρωμανού, Καίτη (2006), Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους Χρόνους, Αθήνα: Κουλτούρα.
  12. Ψυχοπαίδη- Φράγκου, Ολυμπία (1990), Εθνική Σχολή Μουσικής – Προβλήματα ιδεολογίας, Αθήνα: Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών.

Βασική ξενόγλωσση βιβλιογραφία:

  1. Crocker, Richard (2011), A History of Musical Style, Dover Publications.
  2. Griffiths, Paul (1995), Modern Music and after, Clarendon Paperbacks.
  3. Griffiths, Paul (2015), A Concise History of Western Music, Cambridge University Press.
  4. Manning, Peter (1985), “Paris and Musique Concrète”, Electronic and Computer Music. Oxford: Oxford University Press.
  5. Oja, Carol J. (2000), Making Music Modern: New York in the 1920s, Oxford Company Press.
  6. Palombini, Carlos (1993), 'Pierre Schaeffer: from Research into Noises to Musical Research'. Computer Music Journal17 (3), Cambridge: MIT Press 14-19.
  7. Schaeffer, Pierre (1966). Traité des objets musicaux (Treatise on Musical Objects)(in French). Paris, France: Le Seuil
  8. Schaeffer, Pierre (1967), La musique concrète, Paris: PUF
  9. Schaeffer, Pierre (1950), “Introduction à la musique concrète”, La musique mecanisée: Polyphonie6, Paris: Richard-Masse, pp. 30-52.
  10. Schaeffer, Pierre (1952), À la recherche d'une musique concrète. Paris: Seuil.
  11. Schaeffer, Pierre(ed.) (1957), Vers une musique expérimentale: La revue musicale 236, Paris: Richard-Masse.
  12. Schaeffer, Pierre (1970), Machines à communiquer: I. Genèse des simulacres, Paris: Seuil.
  13. Schaeffer, Pierre and Mâche, François-Bernard (eds.) (1959), “Expériences musicales. Musiques concrète, électronique, exotique”, La revue musicale244, Paris: Richard-Masse.
  14. Streatfeild & R. A. (no date), Modern Music and Musicians,

Επίσης: Δωρεάν Ηλεκτρονικό σύγγραμμα: «ιστορία της ελληνικής μουσικής από την αρχαιότητα ως σήμερα», ντοκιμαντέρ τεκμηρίωσης λόγου με ηχητικό υλικό (Εύδοξος: 82158653)

  1. http://www.skairadio.gr/i-elliniki-mousiki-apo-tin-arxaiotita-eos-simera/episode-2017-12-10

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διάλεξη και ακρόαση - ανάλυση μουσικών έργων

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Ναι. Σε κάθε μάθημα παροχή πολυμεσικού υλικού.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Τρόπος εξέτασης: με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

Εκπαιδευτική δραστηριότητα: ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ: Θεατρικές και μουσικές παραστάσεις σε Κέρκυρα και Αθήνα.


Επιστροφή
<< <
Νοέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Σήμερα, Πέμπτη 21-11-2024
Προσεχώς
Πλατεία Τσιριγώτη 7, 49100 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας