Η Μαρία Ασλανίδη, διδάσκουσα του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας, συμμετέχει στο Τρίτο Διεπιστημονικό Συνέδριο με τίτλο: "Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα την Εποχή της Πληροφορίας: Σημεία αναφοράς ιστορίας, δικαίου, δεοντολογίας και πολιτισμού", το οποίο διεξάγεται την Παρασκευή 17 Μαΐου και το Σάββατο 18 Μαΐου 2024, στην Αναγνωστική Εταιρία Κερκύρας.
Τίτλος εισήγησης
Η ελευθερία της τέχνης, η ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης και η “ασυλία” του καλλιτέχνη: ισορροπίες ή ακροβασίες;
Επιτομή
Η τέχνη δεν γεννήθηκε εκ του μηδενός. Η ελευθερία της τέχνης αφενός δεν γεννήθηκε εκ του μηδενός αφετέρου συνιστά θεμελιώδες δικαίωμα, συνταγματικά κατοχυρωμένο. Αυτές είναι οι μοναδικές βεβαιότητες που διατυπώνονται στην παρούσα εργασία. Γιατί, τι νόημα έχει να προσπαθούμε να ορίσουμε ή/και να περιορίσουμε μέσω του ορισμού, το “Είναι” της Τέχνης; Ποια η δυνάμει συνεισφορά ενός “άρτιου” ορισμού της τέχνης στην ελευθερία της τέχνης και της καλλιτεχνικής έκφρασης ή/και των περιορισμών της; Γιατί η ελευθερία της τέχνης συνιστά μια ειδική ατομική ελευθερία του καλλιτέχνη; Πόσο συνδέονται η ελευθερία του καλλιτέχνη με την ελευθερία της τέχνης και της καλλιτεχνικής έκφρασης; Αν υπάρχουν όρια στην ελευθερία της τέχνης και της καλλιτεχνικής έκφρασης, ποια είναι; Ποιος τα ορίζει; Πρέπει να οριστούν; Πότε; Πώς; Που; Για πόσο; Γιατί; Πόσο συνδέονται η υπόσχεση του “Ωραίου” ή/και του “Υψηλού” με την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης ή/και τους περιορισμούς της; Ποια είναι τα όρια μεταξύ πολιτικής ορθότητας και λογοκρισίας στην τέχνη; Πόσο συνδέεται η ελευθερία της τέχνης και της καλλιτεχνικής ελευθερίας με τις νέες αναδυόμενες τεχνολογίες; Πόσο “καλλιτέχνης” θεωρείται επί του παρόντος η Τεχνητή Νοημοσύνη; Ποιες είναι οι δυνάμει επιδράσεις της στη λεγόμενη “ασυλία” του καλλιτέχνη; Ποιες είναι οι δυνάμει επιδράσεις της στην ελευθερία της τέχνης και της καλλιτεχνικής έκφρασης; Τα ανωτέρω ζητήματα παρουσιάζονται στη συγκεκριμένη εργασία υπό τη μορφή ερωτημάτων, αφενός γιατί διεγείρουν και προκαλούν νέα ερωτήματα αφετέρου γιατί η διαδρομή για την κατάκτηση της ελευθερίας της τέχνης και της καλλιτεχνικής έκφρασης δεν είναι “στρωμένη“ από μονότονα και αδιέξοδα διλήμματα αλλά από προκλήσεις.
Για περισσότερα βλέπε στον επίσημο ιστοχώρο του συνεδρίου: Διεπιστημονικό Συνέδριο