Εκτενή δημοσιεύματα του Ομότιμου Καθηγητή του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου Νικόλαου Γρηγόριου Κανελλόπουλου έχουν αναρτηθεί στον ιστοχώρο της Κυβερνητικής Επιτροπής “Ελλάδα 2021” για την επέτειο της επανάστασης του 1821, μέλος της οποίας αποτελεί ο κ. Κανελλόπουλος.
Πιο συγκεκριμένα, στο πρόσφατο άρθρο του με τίτλο "2021: Παράθυρο στο μέλλον", ο Ομότιμος Καθηγητής Ν.Γ. Κανελλόπουλος μας παροτρύνει να:
[...] γιορτάσουμε τα διακοσιοστά γενέθλια της Χώρας μας (1821-2021) ενεργοποιώντας την φαντασία μας και χρησιμοποιώντας το 2021 ως ένα παράθυρο στο μέλλον.
Ας χρησιμοποιήσουν άμεσα υπάρχουσες πρωτοποριακές τεχνολογίες στις αναπτυξιακές-δημιουργικές μας δραστηριότητες.
Η κοινωνία μας δεν ακολουθεί εύκολα τις αλλαγές. Θεωρεί το «παρελθόν» ως «παρόν» και το «παρόν» ως «μέλλον». Η πραγματικότητα είναι ότι στα τελευταία 200 χρόνια η Υπολογιστική Τεχνολογία επιτάχυνε εκθετικά την ανάπτυξη της παγκόσμιας γνώσης. Έτσι έχουμε σήμερα την απίστευτη τεχνολογία mRNA των πρωτοποριακών εμβολίων για τον COVIT-19!
Πως φτάσαμε εδώ είναι μία έκπληξη:
- Charles Babbage: ανακάλυψε το 1821 τον 1ος γενικού τύπου αναλογικό υπολογιστή, την “Αναλυτική Μηχανή”
- Augusta Ada Byron, κόρη του ποιητή Λόρδου Βύρωνα: τον προγραμματίζει (το 1950 αναγνωρίστηκε ως η «Μητέρα του Προγραμματισμού»)
- George Boole: συνδέει τα μαθηματικά με την Λογική (1847)
- Bertrand Russell: συνδέει την Άλγεβρα του Boole με τους υπολογιστές (1913)
- Alan Turing: περιγράφει θεωρητικά μια υπολογιστική μηχανή (1936)
von Neumann: την σχεδιάζει (1943) - Claude Shannon: ιδρύει την επιστήμη της Πληροφορικής (1948)
- Tim Berners-Lee: ανακαλύπτει το Παγκόσμιο Δίκτυο (1989) (οδηγεί στην Παγκοσμιοποίηση, αφού όλη η πληροφορία της Γης “συρρικνώνεται” με G5 ταχύτητα σε ένα σημείο: την οθόνη του κινητού μας)
- D-WAVE: Καναδέζικη εταιρεία που αναπτύσσει τον 1ο Κβαντικό Υπολογιστή, όπου η ‘αλήθεια’ και το ‘ψέμα’ συνυπάρχουν! (2007)
- Menten AI: φαρμακευτική εταιρεία τον χρησιμοποιεί και αναπτύσσει ένα πρωτοποριακό φάρμακο για τον COVIT-19 (σε διαδικασία δοκιμών 2020).
- Η Γιαγιά μου γεννήθηκε το 1888. Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός. Αργότερα είδε σε ένα γυαλί (ονομάστηκε TV) τον άνθρωπο να περπατά στο Φεγγάρι!
Εμείς, ζούμε σε μια … τεχνολογική έκρηξη, κάτι σαν το Big-Bang. Τι θα δούμε στην δική μας ζωή;
Ας ανοίξουμε, λοιπόν, το 2021 Παράθυρο στο Μέλλον …
Εγώ το ανοίγω καθημερινά. Σήμερα προτείνω στο Υπουργείο Παιδείας να προγραμματίσει άμεσα την ίδρυση πανεπιστημιακού Τμήματος Μηχανικών-Προγραμματιστών Κβαντικών Υπολογιστών (στην Αυστραλία, το ίδρυσαν φέτος).
Βλ. επίσης: 2021: Παράθυρο στο μέλλον
Σε ραδιοφωνική συνέντευξη στο «Ράδιο Κρήτη», ο Ομότιμος Καθηγητής Νικόλαος Γρηγόριος Κανελλόπουλος αναφέρεται στο έργο και στον ρόλο της Επιτροπής, στην ανάγκη η Σπιναλόγκα να συμπεριληφθεί στον κατάλογο της Unesco με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Ακολουθούν αποσπάσματα από την ραδιοφωνική συνέντευξη:
Κύριε Κανελλόπουλε, για πρώτη φορά βρεθήκατε εχθές στη Σπιναλόγκα, από εκεί θέλω να ξεκινήσω λίγο το θέμα μας, είχαμε μια εξαιρετική ξενάγηση από την κυρία Μοσχόβη, το έλεγα και λίγο νωρίτερα στους φίλους ακροατές.
Ναι, πραγματικά εντυπωσιάστηκα. Είχα ακούσει για την Σπιναλόγκα, είχα δει και το ΝΗΣΙ, ήμουν γνωστός με τον Νίκο Κούνδουρο και είχαμε μιλήσει παλιά πάνω στο θέμα αυτό.
Βρέθηκα και εκεί και ένιωσα την ιστορία να μου μιλάει από το παρελθόν όπως καταλαβαίνετε διότι είναι πολύ έντονα τα συναισθήματα όταν κάποιος βρίσκεται σε αυτό το χώρο που είναι πραγματικά πολύ όμορφα πλέον διατηρημένος επίσης διότι είδα ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία κάνει και πολύ καλές ανακατασκευές στα κτίρια, στους πεζόδρομους, στα τείχη.
Έχει γίνει πολύ σοβαρή δουλειά και νομίζω ότι πραγματικά είναι ένας χώρος που πρέπει να συμπεριληφθεί στα παγκόσμια μνημεία της UNESCO και μάλιστα θεωρώ ότι θα πρέπει να βοηθήσουμε όλοι σε αυτό. Γνωρίζω ότι και η κυρία Βαρδινογιάννη συμφωνεί ως πρέσβειρα για να στηρίξουμε όλοι μαζί και η Επιτροπή με την Πρόεδρό μας την κυρία Αγγελοπούλου και όλοι μας όσο μπορούμε αυτή τη στιγμή να περάσει η πρόταση η οποία ήδη υπάρχει για να συμπεριληφθεί η Σπιναλόγκα στην UNESCO.
Μάλιστα. Να έρθω λίγο στα της Επιτροπής. Εσείς είστε και μέλος της Ολομέλειας και θέλω να εξηγήσουμε στον κόσμο πως θα δουλέψει αυτή η επιτροπή για το 2020-2021 και εκτός από το κομμάτι της ιστορικής προβολής και ανάδειξης του μηνύματος και της δημιουργίας του ελληνικού κράτους 200 χρόνια τώρα, προσπαθείτε από ότι διαπιστώσαμε να εντάξετε και ένα σωρό άλλα πράγματα.
Ναι, έχουμε 4 άξονες για να όχι μόνο γιορτάσουμε το 1821 ως επέτειο αλλά για να γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από τότε μέχρι σήμερα. Δηλαδή όλη την περίοδο της ιστορίας μας από το 1821 μέχρι και τώρα και όχι μόνο. Ο πρώτος έχει σχέση με το ιστορικό γεγονός. Δηλαδή εκείνη τη συγκεκριμένη περίοδο της επανάστασης μέχρι την απελευθέρωση. Από εκεί και πέρα στα 200 χρόνια ο δεύτερος άξονας έχουμε τα 200 χρόνια Ελλάδα, δηλαδή όλη την περίοδο. Ο επόμενος άξονας έχει να κάνει με 200 χρόνια Έλληνες και πως έχουν συμβάλει όχι μόνο στη χώρα μας αλλά στην παγκόσμια κατάσταση σε όλες τις χώρες του κόσμου μας. Και ένας τέταρτος άξονας με τον οποίο εγώ ταυτίζομαι περισσότερο λόγω της τεχνολογίας που είμαι ειδικός, ο άξονας παράθυρο στο μέλλον. Διότι το παράθυρο στο μέλλον δεν μπορεί να γίνει χωρίς τεχνολογία, χωρίς βιώσιμες δράσεις τόσο καλλιτεχνικές όσο και αναπτυξιακές.
Δράσεις υποδομής, δράσεις γενικά όπως αυτή η δράση η UNESCO που λέμε τώρα που μόλις μιλήσαμε για τη Σπιναλόγκα, είναι μια βιώσιμη δράση που κοιτάει στο μέλλον.
Πώς θα φέρουμε, λοιπόν, περισσότερο τουρισμό στη χώρα μας; Θα φέρουμε περισσότερο τουρισμό όταν έχουμε εξωστρέφεια, η τεχνολογία βοηθάει πάρα πολύ στην εξωστρέφεια, να επικοινωνήσουμε δηλαδή το τι καλό έχουμε εδώ στη χώρα μας για να έρθουν οι τουρίστες από το εξωτερικό να το δουν και να υπάρξει μια σημαντική αύξηση της αγοράς ιδίως τώρα που έχουμε και το θέμα του κορονοϊού όπως ξέρετε, είναι πολύ βασικό να το κάνουμε αυτό.
Φυσικά βιώσιμες δράσεις είναι και άλλες. Είναι ενέργεια, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε νέες υποδομές. Ο άξονας παραδείγματος χάρη στην Κρήτη, στα Καλάβρυτα η σχολή τυροκομείου που θέλουν, σε κάθε πόλη που γυρίζουμε βλέπουμε αναπτυξιακές δράσεις για τον τέταρτο άξονα. Αυτό που έχουμε αποφασίσει πρέπει να σας πω είναι ότι από όλο τον προϋπολογισμό θέλουμε το 25% να είναι δράσεις γιορτής που σημαίνει φεστιβάλ, σημαίνει συνέδρια και πολλές άλλες τέτοιου είδους δράσεις και το 75% θέλουμε να είναι αναπτυξιακές δράσεις. Δηλαδή να είναι κάτι με πνοή στο βάθος του χρόνου έτσι ώστε να στρώσουμε το χαλί που λένε για τα επόμενα 200 χρόνια.
Ο πολύς ο κόσμος, κύριε Κανελλόπουλε, νόμιζε ότι απλά μιλάμε για κάποιες φιέστες, θα πετάξουμε κάποια πυροτεχνήματα, θα πούμε κομμάτια της ιστορίας και τελειώνει όλο το πράγμα εκεί. Εδώ μιλάμε ότι το 25% σχετίζεται με την ιστορία. Εγώ επιμένω σε αυτό και στέκομαι σε αυτό γιατί πρέπει να το καταλάβει ο κόσμος και το 75% αναφερόμαστε στη δημιουργία μιας εργαλειοθήκης ανάπτυξης, μιας θερμοκοιτίδας προτάσεων, σχεδίων, δράσεων που θα έχουν οικονομικό θετικό αντίκτυπο σήμερα αλλά και τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι το σπουδαίο που πρέπει να καταλάβει ο κόσμος γιατί νομίζω ότι στο μυαλό του και επιμένω σε αυτό σήμερα δεν το είχε ξεκαθαρίσει.
Και χάρηκα που βρέθηκα εχθές μαζί και στην εργασία που έγινε στο Blue Pallas αλλά και σε όλη αυτή τη συζήτηση και συνάντηση που έλαβε χώρα από τις 16:00 το απόγευμα μέχρι αργά το απόγευμα, γιατί εκεί δόθηκε στους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης που ήμασταν εκεί αυτή η πολύ σπουδαία διευκρινιστική πληροφορία την οποία οφείλουμε να τη μεταδώσουμε, να την ξεκαθαρίσουμε, να την αποσαφηνίσουμε και να την καταλάβει ο κόσμος.
Δηλαδή ας δούμε τι λέει το Ηράκλειο. Το Ηράκλειο έχει μια πρόταση που λέει δημιουργία μιας τοπικής ευφυούς ψηφιακής αγοράς πληροφοριών. Δηλαδή τι μας λέει; Τα συστήματα τα οποία έχω στο Ηράκλειο ότι δεδομένα συλλέξουν, αυτά τα δεδομένα τα οποία μπορεί να είναι περιβαλλοντικά, μπορεί να είναι θόρυβος, μπορεί να είναι οτιδήποτε δεδομένα, κίνηση στους δρόμους, τα πάντα, οι λάμπες, το ένα, το άλλο, τα γεφύρια, δηλαδή υποδομής. Δεδομένα που τα μαζεύουμε από την καθημερινή μας ζωή για να έχουμε μια αγορά, να δημιουργήσουμε μια βάση πληροφοριών η οποία θα μπορεί να δοθεί σε δημόσιους φορείς ή ιδιωτικούς φορείς έτσι ώστε να τα επεξεργαστούν περαιτέρω για το μέλλον. Και να δούμε πως μπορούμε να βελτιώσουμε μετά την πόλη μας. Αυτό είναι μια εξαιρετική πρόταση για το Ηράκλειο και εννοείται ότι είναι αναπτυξιακού περιεχομένου.
Πάμε τώρα στο Ρέθυμνο. Τι μας λέει το Ρέθυμνο; Ψηφιακή online δηλαδή παρουσίαση του Ρεθύμνου μέσα από τεχνολογίες ψηφιακές. Εννοείται ότι γίνεται για τουρισμό και είναι εξαιρετική πρόταση. Επέκταση βιώσιμης κινητικότητας αναζωογονήσεων γειτονιών Ρεθύμνου. Για τις γειτονιές του Ρεθύμνου η επέκταση. Υπάρχει ολοκληρωμένο σύστημα μετεωρολογικών και κλιματικών αλλαγών. Εννοείται για το μέλλον. Υπάρχει σύστημα επίβλεψης καταγραφής περιβαλλοντικού θορύβου στο Ρέθυμνο που και αυτό είναι πάλι για το μέλλον. Μετά, καινοτόμες εφαρμογές ψηφιακής προβολής μνημείων για το Ρέθυμνο. Για ποιους; Για τους τουρίστες. Ρέθυμνο προσβάσιμη πόλη. Γιατί; Και για τους ντόπιους και για τους τουρίστες. Δηλαδή να είναι πιο σωστά οργανωμένη η πρόσβαση στην πόλη του Ρεθύμνου. Εθνικό δίκτυο ιστορικών κέντρων. Εξαιρετική πρόταση διότι συνδέει, όταν λέμε συνδέουμε ιστορικά κέντρα εθνικά τι εννοούμε; Πόλεις. Δηλαδή το Ρέθυμνο όχι μόνο με το Ηράκλειο, τα Χανιά, τον Άγιο Νικόλαο αλλά και με όλες τις άλλες πόλεις της επικράτειας. Εξαιρετική πρόταση. Και έχουν και μια μόνο πρόταση στο 25% ας πούμε που λέμε ημέρες Ρεθύμνου που είναι η γιορτή. Ωραία, λοιπόν βλέπετε εδώ ότι όλες είναι αναπτυξιακές.
Αν πάμε μετά στον Άγιο Νικόλαο που ήμασταν εχθές, και εκεί βλέπουμε ότι έχουμε ένα διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου Αγίου Νικολάου, η οποία είναι μια εξωστρεφική δράση, εξαιρετική δράση. Δεν θα γίνουν εντάξει εύκολα το φεστιβάλ στις Κάννες ας πούμε, αλλά από την άλλη μεριά είναι πολύ καλά γραμμένη, εγώ τη διάβασα εχθές το πρωί που την καταθέσανε, είναι μια εξαιρετική πρόταση που μαζί με την Σπιναλόγκα και την UNESCO που λέγαμε πριν αναβαθμίζει πάλι για το μέλλον τον Άγιο Νικόλαο.
Θα μπορούσα να σας πω και για τα Χανιά αλλά θα προτιμούσα να το πούμε μετά την επίσκεψη για τα Χανιά.
Βλέπετε όμως ότι μιλάμε για το μέλλον. Και η τεχνολογία εννοείται ότι έχει σχέση με αυτό. Εμείς στο Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο το οποίο είναι το μοναδικό τμήμα στη χώρα που ασχολείται με οπτικοακουστική τεχνολογία, δημιουργούμε επαγγελματίες νέου είδους που θα μπορούν να ασχολούνται με τεχνοκρατικά θέματα και καλλιτεχνικά συγχρόνως. Υβριδική δηλαδή αντιμετώπιση και των δύο χώρων. Και των θετικών επιστημών αλλά και καλλιτεχνικών όπως ο Ντα Βίντσι που ήταν και καλλιτέχνης και επιστήμονας και Μηχανικός και από όλα. Λοιπόν, τους ονομάζω technartist, δηλαδή τεχνοκράτες και καλλιτέχνες μαζί, technocrat και artist, technartist. Είναι μια νέα μορφή επαγγελματιών οι οποίοι θα μπορέσουν στο μέλλον, πάλι για το μέλλον μιλάμε, να ασχοληθούν με αντίστοιχα έργα με αυτά που μιλάμε με τρόπο ώστε να βλέπουμε και την αισθητική να παίζει ρόλο στη χώρα μας διότι όπως γνωρίζετε δεν είναι μόνο να κάνουμε κάτι, μια γέφυρα ας πούμε, αλλά να έχει και αισθητική. Και αυτό το αντιλαμβανόμαστε εύκολα στην αρχιτεκτονική αλλά πρέπει να σας πω ότι αυτό παίζει ρόλο στα πάντα. Οτιδήποτε γύρω μας πρέπει να έχει αισθητική αλλιώς δεν είναι σωστό. Είναι μια κακοτεχνία ας το πούμε. Και για αυτό με βλέπετε και εμένα και ασχολούμαι πάρα πολύ με τα θέματα αυτά της επιτροπής διότι πραγματικά με ενδιαφέρει ο τόπος να πάει μπροστά στα επόμενα 200 χρόνια.
Ακούστε όλη τη συνέντευξη:
Βλ. ολόκληρη τη συνέντευξη: Ν. Κανελλόπουλος: Η Σπιναλόγκα πρέπει να συμπεριληφθεί στα παγκόσμια μνημεία της UNESCO