1η δράση: Η ΓΙΟΥΛΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΕΧΝΩΝ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑΣ
Με χαρά σας ανακοινώνουμε ότι την Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2021 στις 15:30 στο πλαίσιο του μαθήματος "Βίντεο Τέχνη" θα είναι καλεσμένη η Γιούλα Παπαδοπούλου, εικαστικός και ιδρύτρια/καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Video Art Miden.
Θα μας μιλήσει για το εικαστικό της έργο και για την ιστορία και τις δράσεις του Φεστιβάλ.
Το Μηδέν είναι ένας ανεξάρτητος οργανισμός για τη διερεύνηση και την προώθηση της βιντεοτέχνης. Ιδρύθηκε το 2005 από μια ανεξάρτητη ομάδα ελλήνων καλλιτεχνών και υπήρξε ένα από τα πρώτα εξειδικευμένα διεθνή φεστιβάλ βιντεοτέχνης στην Ελλάδα για τα πρώτα δέκα έτη λειτουργίας του. Από το 2015 και μετά συνεχίζει το έργο του με ένα πιο ευέλικτο και διευρυμένο πρόγραμμα προβολών και εκδηλώσεων με σκοπό να υποκινήσει τη δημιουργία πρωτότυπης βιντεοτέχνης, να βοηθήσει στη διάδοσή της και να αναπτύξει την έρευνά της.
Video Art Miden: Video Art Miden
2η δράση: ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗ ΚΩΣΤΑ ΣΦΗΚΑ «ΜΟΝΤΕΛΟ», 1974
Την Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2021 στις 14:00 στο πλαίσιο του μαθήματος "Βίντεο Τέχνη" θα προβληθεί η πειραματική ταινία «Μοντέλο», 1974, του Κώστα Σφήκα. Η προβολή του σπάνιου αυτού έργου πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση της Ταινιοθήκης της Ελλάδας.
Πληροφορίες για την ταινία στον σύνδεσμο: http://www.tainiothiki.gr/el/tainies/291-montelo
Λίγα λόγια για το έργο
«Πρόκειται αναμφισβήτητα για το πιο τρελλό εγχείρημα του Ελληνικού Κινηματογράφου. Απόπειρα μεταφοράς στον κινηματογράφο του Κεφαλαίου του Μαρξ, το Μοντέλο αποφεύγει συστηματικά κάθε ρεαλιστική απεικόνιση που θα περιόριζε ασφυκτικά τον εννοιολογικό πλούτο του έργου. Ο Σφήκας καταφεύγει σε μια αφαιρετική σύνθεση του χώρου, προσφεύγει στη χρήση νεγκατίφ για να μην αφήσει περιθώρια σε τυχόν παρανοήσεις που θα προέκυπταν από συγκεκριμένες απεικονίσεις, και γυρίζει όλη την ταινία με ένα και μοναδικό πλάνο όπου οι τακτικά και ομοιόμορφα επαναλαμβανόμενες κινήσεις εμπορευμάτων και ανθρώπων αντανακλούν τη συνεχιζόμενη κυριαρχία του ίδιου, αναλλοίωτου μοντέλου, υπερτονίζοντας με τις πληκτικά μονότονες κινήσεις, την παγερή αίσθηση του θανάτου που ενυπάρχει μέσα στις αντιανθρώπινες καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής.»
Βλέπε: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Λίγα λόγια τον δημιουργό
Κώστας Σφήκας
Ο Κώστας Σφήκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927. Για πολλά χρόνια δούλεψε ως ταχυδρομικός υπάλληλος, ενώ παράλληλα σπούδαζε μουσική. Το 1961 εμφανίστηκε στο κινηματογραφικό προσκήνιο με τη μικρού μήκους ταινία του Εγκαίνια. Ακολούθησαν τα ντοκιμαντέρ Αναμονή (1962) και Θηραϊκός Όρθρος (1968) στα οποία δεσπόζει η επίδραση της νεορεαλιστικής σχολής. Ο Θηραϊκός Όρθρος μάλιστα παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και κέρδισε το βραβείο κριτικών. Από το 1974 ο Σφήκας άρχισε να υλοποιεί ένα όνειρο του, να αποδώσει κινηματογραφικά την ιδέα του Κεφαλαίου του Καρλ Μαρξ. Έτσι δημιούργησε την ταινία Mοντέλο που απέσπασε το βραβείο καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (1974) και μια κόπια του βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Ζωρζ Πομπιντού στο Παρίσι. Άλλες ταινίες του είναι οι: Μητροπόλεις (1975), Αλληγορία (1986), Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε (1995), Προμηθεύς Εναντιοδρομών (1995), Η γυναίκα της... και ο συλλέκτης (1998). Έχει εμφανιστεί ως ηθοποιός σε πολλές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου ενώ στο ενεργητικό του έχει και τη συγγραφή σεναρίων για τις ταινίες Το σπίτι της ηδονής (1961, Γιώργος Ζερβουλάκος) και Μικρές Aφροδίτες (1963, Νίκος Κούνδουρος) σε συνεργασία με τον Βασίλη Βασιλικό. Η τηλεοπτική εκπομπή Παρασκήνιο της εταιρίας CINETIK με τον ανοιχτό ερευνητικό χαρακτήρα της του προσφέρει από το 1976 τη δυνατότητα γυρίσματος ενός σημαντικού αριθμού τηλεοπτικών δοκιμίων. Πεθαίνει στην Αθήνα το 2009.
Διδάσκοντες:
Αναπλ. Καθηγητής Κωνσταντίνος Τηλιγάδης
Μέλος ΕΕΠ Μαρία Κρίγκα
Μέλος ΕΕΠ Χριστίνα Μητσάνη