Δημήτριος Κεχρής
Τίτλος: | Όψεις της δημόσιας σφαίρας στα ελληνικά δοκιμιακά φιλμ: Ιστορία, μνήμη και αστεακή εμπειρία |
Ιδιότητα: | Υποψήφιος Διδάκτωρ |
Email: | kechris@ionio.gr |
Εγγραφή: | 09-03-2023 |
Επιβλέπων: Μαρία Χάλκου
Μέλη: Αφροδίτη Νικολαΐδου, Άννα Πούπου
Θέμα διδακτορικής έρευνας:
Στη διατριβή μου εξετάζω ελληνικές ταινίες που ανήκουν στο είδος του δοκιμιακού φιλμ (essay-film), εκτείνονται χρονικά από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα και πραγματεύονται τη σχέση της Ιστορίας με τη μνήμη έτσι όπως η σχέση αυτή αντανακλάται στη δημόσια σφαίρα και ειδικότερα στην αστεακή εμπειρία. Κομβική για την έρευνά μου είναι η αναγνώριση μιας ορισμένης μετατόπισης που πραγματοποιήθηκε στη Δύση μεταπολεμικά. Η μετατόπιση αυτή συνίσταται στην υποχώρηση της χρήσης της Ιστορίας ως προνομιακού εργαλείου της νεωτερικότητας για τη διαχείριση του χρόνου (που σκόπευε άλλοτε στην εγγύηση της χρονικής συνέχειας και άλλοτε στον ντετερμινιστικό εξορθολογισμό των γεγονότων) και στην ταυτόχρονη ανάδυση της κουλτούρας της μνήμης ως εναλλακτικού σχήματος θεώρησης του χρόνου. Η μελέτη μου θα αποπειραθεί μία κριτική καταγραφή και διακειμενική ερμηνεία των τρόπων με τους οποίους ελληνικά δοκιμιακά φιλμ σχετίζονται με τη μνήμη και συγκεκριμένα με τη μνήμη εκείνη η οποία διεκδικεί χώρο μεταξύ θεσμικών ιστορικών αφηγήσεων που φέρουν αξιώσεις αντικειμενικότητας από τη μία και μνημονικών θραυσμάτων που συχνά βρίσκονται στην επικράτεια της υποκειμενικής ενατένισης από την άλλη. Τα συνακόλουθα ερωτήματα που ανακύπτουν περί του πώς αναπαρίσταται ο χρόνος υπό το πρίσμα της μνήμης, καθώς και τι είδη μνήμης συγκροτούνται στις αναπαραστάσεις αυτές είναι, βέβαια, πολιτικά ερωτήματα άρρηκτα δεμένα με τον χαρακτήρα της δημόσιας σφαίρας και με τους τρόπους άρθρωσης ταυτοτήτων μέσα σε αυτήν. Ως εκ τούτου, θα προσεγγίσω τα εν λόγω ζητήματα μέσα από διατομεακές συνάψεις που θα εξετάσουν τις αισθητικές τεχνικές των δημιουργών σε συνάρτηση με μείζονα γεγονότα της σύγχρονης πολιτικής Ιστορίας της Ελλάδας, με κοινωνιολογικές αναλύσεις που εδράζονται στην έννοια της «συλλογικής μνήμης» και με κριτικές αναγνώσεις επάνω στις νεωτερικές πολεοδομικές επιλογές.
Ο Δημήτρης Κεχρής είναι φωτογράφος, κινηματογραφιστής, επιμελητής εκθέσεων και υποψήφιος διδάκτωρ Ιστορίας και Θεωρίας του Κινηματογράφου στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ψηφιακές Μορφές Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το έργο του έχει παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη, στο Βυζαντινό Μουσείο, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και στην Galeria Hexagono (Βαρκελώνη). Είναι συνιδρυτής της πλατφόρμας θεωρίας της φωτογραφίας ALDEBARAN και ένας εκ των επιμελητών του MedPhoto Festival. Κείμενά του για τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και σε συλλογικούς τόμους.
Επιστροφή
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Τηλ.: 26610 87860-1 - Fax: 26610 87866
e-mail: audiovisual@ionio.gr