Μουσική, Πολυμέσα και Αλγόριθμοι
Διδάσκων/ουσα: Ζάννος Ιωάννης, Ροβίθης Εμμανουήλ
Κωδικός Μαθήματος: YEB7
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Παρουσιάζονται οι αρχές και τεχνικές που διέπουν την αλγοριθμική μουσική/ηχητική σύνθεση και την έκφρασή της μέσω διαδραστικών πολυμεσικών εργαλείων. Πραγματοποιείται πρακτική εξάσκηση μέσω ειδικού λογισμικού που υποστηρίζει άμεσο προγραμματισμό και υλοποίηση διαδραστικών ηχητικών εφαρμογών. Επιτυγχάνεται έτσι η εξοικείωση με τις απλές και σύνθετες μονάδες επεξεργασίας, παραγωγής δεδομένων και ελέγχου, και αναπτύσσονται προγραμματιστικές μονάδες για την παραγωγή ηχητικών δομών, την επεξεργασία ηχητικών δεδομένων, και τη ζωντανή μουσική εκτέλεση.
Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές και φοιτήτριες σε προγραμματιστικά εργαλεία που θα τους επιτρέψουν την καλλιτεχνική τους έκφραση μέσω του μουσικού/ηχητικού πειραματισμού. Αναμένεται να επιτευχθεί τόσο θεωρητική γνώση του πεδίου της μουσικής πληροφορικής, όσο και τεχνική κατάρτιση σε γλώσσες και περιβάλλοντα αντικειμενοστραφούς (SuperCollider) και οπτικού (Pure Data) προγραμματισμού. Οι φοιτητές/τριες μαθαίνουν να προγραμματίζουν διαδραστικά συστήματα σύνθεσης και επεξεργασίας ήχου και εξοικειώνονται με βασικές τεχνολογίες που υποστηρίζουν αυτά, όπως εισαγωγή δεδομένων με MIDI και OSC.
Πραγματοποιείται επισκόπηση διαδραστικών μουσικών συστημάτων (Μ, Cypher, Voyager) και των εργαλείων που χρσησιμοποιούνται για την ανάπτυξή τους όπως SuperCollider, ChucK, Max/MSP, Pure Data, Gibber, TidalCycles, LiveCodeStudio. Λαμβάνει χώρα ακρόαση και ανάλυση παραδειγμάτων από τα πεδία της Ηχητικής Τέχνης, της Διαδραστικής Τέχνης, και της Αλγοριθμικής Μουσικής Σύνθεσης. Εξηγούνται οι αρχές υπολογιστικής φυσικής και ηχοποίησης δεδομένων στα διαδραστικά συστήματα ήχου. Εξερευνώνται εργαλεία για Live Coding όπως JITLib, sc-hacks, TidalCycles, Conductive, Gibber. Διεκπεραιώνεται σειρά προγραμματιστικών ασκήσεων για την πρακτική εξοικείωση στην υλοποίηση συστημάτων στα περιβάλλοντα SuperCollider και Pure Data, καθώς και κριτική ανάλυση των ομοιοτήτων και διαφορών που διέπουν τις αρχές τους. Ενδεικτικά παραδείγματα προγραμματιστικών ασκήσεων είναι:
- το ποντίκι (mouse) σαν μέσο διάδρασης..
- ενεργοποίηση δεδομένων με χρήση πληκτρολογίου (keyboard)
- προγραμματισμός ηχητικής διάδρασης με χρήση MIDI.
- προγραμματισμός ηχητικής διάδρασης με χρήση OSC
- προγραμματισμός ηχητικής διάδρασης με χρήση γραφικών διεπαφών χρήστη (GUI)
- τεχνικές ηχητικής σύνθεσης (Additive Synthesis, Subtractive Synthesis, Amplitude Modulation, RingModulation, Frequency Modulation, Granular Synthesis, Wavetable Synthesis)
- προγραμματισμός δομών οργάνωσης ηχητικών δεδομένων στον χρόνο
- Collins, N. SuperCollider Tutorial. http://composerprogrammer.com/teaching/supercollider/sctutorial/tutorial.html
- Farnell, A. 2010. Designing sound. Mit Press.
- Kapur, A., Cook, P., Salazar, S. and G. Wang. 2015. Programming for Musicians and Digital Artists: Creating Music With Chuck. Manning.
- Rowe, R. Interactive Music Systems. 1993. Online: https://wp.nyu.edu/robert_rowe/text/interactive-music-systems-1993/
- Ruviano, B.. ND. A Gentle Introduction to SuperCollider. https://ccrma.stanford.edu/~ruviaro/temp/00_PDF_A_Gentle_Introduction_To_SuperCollider_LULU_2014-09-06.pdf
- Wilson, S., Cottle, D. and N. Collins, ed. 2011. The SuperCollider Book. MIT Press.
Αξιοποιείται η εκπαιδευτική τεχνική της "πρακτικής δραστηριότητας" (hands-on learning method), η οποία επιτρέπει την ενεργή εμπλοκή των συμμετεχόντων στη μαθησιακή διαδικασία, και εστιάζει στο να μαθαίνουν κάνοντας, αποκτώντας άμεση εμπειρία μέσω της πρακτικής εξάσκησης και του αναστοχασμού.
Αξιοποιείται επίσης η μέθοδος της "μάθησης βάσει έργου" (project-based learning method), η οποία θέτει ως επίκεντρο τους μαθητές, ατομικά και σε μικρές ομάδες, βάσει της πραγματωσης ενός τελικού στόχου, της υλοποίησης ενός καλλιτεχνικού έργου, της προσομοίωσης επαγγελματικών καταστάσεων, με τον εκπαιδευτή ως διευκολυντή και καθοδηγητή ως προς την εξέλιξη της μαθησιακής διαδικασίας και την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.
παρακολούθηση & ενεργός συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις: 25%
ανάπτυξη εργασίας εξαμήνου: 40%
κείμενο ερευνητικής τεκμηρίωσης και μεθοδολογικής ανάλυσης: 20%
υποστήριξη/παρουσίαση της τελικής καλλιτεχνικής εργασίας – 15%
Επιστροφή