Η συγγραφή είναι τέχνη και τεχνική. Υπό αυτό το πρίσμα, μπορεί να αποτελεί ένα αυτοτελώς δημιουργικό έργο, μια δημιουργική διεργασία μέσα από την οποία μπορεί να «αναδυθεί» κάτι εξίσου νέο και «απρόβλεπτο». Η σχέση μεταξύ της καλλιτεχνικής έρευνας και πρακτικής και της συγγραφής τους στο πλαίσιο της ερευνητικής διεργασίας είναι ένα ιδιαιτέρως «προκλητικό» και πολυσυζητημένο θέμα εντός και εκτός του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος των τεχνών, στο οποίο ωστόσο δεν έχει δοθεί ακόμη η απαραίτητη έμφαση, όπως αυτή υπαγορεύεται από την εξέλιξη της καλλιτεχνικής έρευνας στο ακαδημαϊκό αλλά και εξω-ακαδημαϊκό περιβάλλον στον 21ο αιώνα.
Η ακαδημαϊκή γραφή στην καλλιτεχνική έρευνα παρέχει ένα σαφές λεκτικό για την έκφραση της υποδηλούμενης γνώσης και κατανόησης των ενσωματωμένων καλλιτεχνικών πρακτικών και προϊόντων, ενώ την ίδια στιγμή το έργο τέχνης μπορεί να υπερβαίνει το λεκτικό και να αντιστέκεται στις λεγόμενες ακαδημαϊκές συμβάσεις.
Με τον ίδιο τρόπο, στη συζήτηση για την καλλιτεχνική πρακτική και συγγραφή το γεγονός ότι η συγγραφή συνιστά και πρακτική, συχνά προσπερνάται. Η γλωσσική αποτύπωση της έρευνας συνιστά και δημιουργία η οποία απαιτεί τόση αφοσίωση και δέσμευση όση απαιτεί και ένα έργο τέχνης. Κάθε καλλιτεχνική έρευνα έχει τη σημασία της για αυτό είναι σημαντικό να αναζητούμε το καταλληλότερο ύφος και για τη γραπτή αποτύπωσή της.
Αυτό όσο κατανοητό και ωφέλιμο και αν είναι, ενέχει κάποιους «κινδύνους». Πού βρίσκονται τα όρια στο ύφος της γραπτής αποτύπωσης της καλλιτεχνικής έρευνας; Ποιες επιλογές στο περιεχόμενο συνδέονται με το ύφος; Πώς το επιδιωκόμενο κοινό κάθε φορά συνδέεται με τον σκοπό του κειμένου, άρα και με το ύφος του γραπτού κειμένου; Ποιες είναι οι ακαδημαϊκές συμβάσεις που [πρέπει να] ακολουθούνται ή όχι κάθε φορά;
Στο πλαίσιο αυτού του σύντομου σεμιναρίου αναζητούνται εναλλακτικοί τρόποι προσέγγισης του ύφους, το οποίο θεωρείται κατάλληλο ανά περίπτωση, για τη γραπτή αποτύπωση της καλλιτεχνικής έρευνας, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται επιλεγμένα παραδείγματα γραπτών κειμένων τα οποία αντλούνται τόσο από το αμιγώς ακαδημαϊκό περιβάλλον (π.χ. καλλιτεχνική έρευνα δημοσιευμένη σε επιστημονικά περιοδικά κ.λπ.), όσο και από το εξω-ακαδημαϊκό περιβάλλον (π.χ. καλλιτεχνικές δηλώσεις σε εκθέσεις καταλόγων, μουσεία, portfolios, κριτικές τέχνης, δοκίμια ή/και άρθρα σε (μη επιστημονικά) περιοδικά τέχνης κ.λπ.).
Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή:
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν προετοιμάσει κάποιες πρώτες απόπειρες γραπτής αποτύπωσης οποιασδήποτε μορφής καλλιτεχνικής έρευνας. Η κάθε παρουσίαση θα διαρκέσει 10 λεπτά (5 λεπτά παρουσίασης και 5 λεπτά ερωτήσεις). Το κοινό του εργαστηρίου δε χρειάζεται να έχει προετοιμαστεί.
Γλώσσα διεξαγωγής: Ελληνικά
Back to seminars