ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
[ΧΕ 2024-2025] v5



Ψηφιακή Τέχνη και Δημόσιος Χώρος


Διδάσκων/ουσα: Χαμαλίδη ΈλεναNew Window
Κωδικός Μαθήματος: YEB4
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Ώρες Διδασκαλίας: 2
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/EXAMS107/
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα θα επιχειρήσει την χαρτογράφηση, την κατηγοριοποίηση και τη θεωρητική προσέγγιση της τέχνης των νέων μέσων ως δημόσιας τέχνης. Κατά συνέπεια, θα γίνει αναφορά σε ένα μεγάλο εύρος μέσων, πρακτικών και στάσεων απέναντι στον επιτόπιο χαρακτήρα των έργων (site-specificity), στη σχεσιακή τέχνη και την παρέμβαση στον αστικό χώρο της ‘δημόσιας σφαίρας’. Επί πλέον, θα εξεταστούν ζητήματα που αφορούν την πιθανή ανάδυση μιας αισθητικής που προσιδιάζει στο μέσο και σχετικών αρχών γύρω από τη μορφή των έργων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Η εισαγωγή στην έννοια της δημόσιας σφαίρας και στην σχετική βιβλιογραφία

Η κριτική σκέψη γύρω από την έννοια της δημόσιας σφαίρας και η δυνατότητα ανάλυσης σύγχρονων έργων ψηφιακής τέχνης στο διαδίκτυο ή εκτός διαδικτύου, ή υβριδικών έργων που αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες υπό το πρίσμα της σχετικής θεωρητικής και φιλοσοφικής συζήτησης

Η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας αναστοχασμού γύρω από το έργο που οι φοιτητές/τριες έχουν παράγει μέχρι τώρα υπό το πρίσμα της θεωρητικής και φιλοσοφικής συζήτησης γύρω από την δημόσια σφαίρα στις τέχνες, με στόχο (για όσες/ους ενδιαφέρονται) την παραγωγή νέου έργου στο πλαίσιο του ΠΜΣ

 

 

Περιεχόμενο (Syllabus):

ΓΕΝΙΚΗ ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

  1. Εισαγωγή: παρουσίαση του μαθήματος, βασικές αρχές
  2. Γενικά Θεωρητικά: η εννοιολόγηση του δημόσιου χώρου φιλοσοφικά, οι μεταπολεμικές εξελίξεις και η καμπή από τη δεκαετία του 1990
  3. Προϋποθέσεις/ Γενεαλογία: οι νέο-πρωτοπορίες των δεκαετιών 1960 και 1970 και οι βάσεις του θεωρητικού υπόβαθρου της καλλιτεχνικής πρακτικής μέχρι σήμερα
  4. Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στο παράδειγμα των βιντεο-προβολών στο δημόσιο χώρο του Krzystof Wodiczko
  5. Επιτελέσεις (performances)/ εγκαταστάσεις και projection mappings
  6. H εννοιολόγηση της δημόσιας σφαίρας στο διαδίκτυο και την ψηφιακή τέχνη στο δημόσιο χώρο
  7. To ‘Αρχείο’, τα media, o χάρτης και το κείμενο

8-9: Συζήτηση καλλιτεχνικών projects-παραδειγμάτων με φοιτητές: http://artport.whitney.org/gatepages/artists/sack/play.html

http://web.media.mit.edu/~lieber/IUI/Sack/Sack.html

http://hybrid.ucsc.edu/ConversationMap/EmpyreArchive/Manual/video.html

http://www.walkerart.org/magazine/2012/krzysztof-wodiczkos-homeless-vehicle-project

http://ppc-t.blogspot.gr/2007/05/biennale-ppct-farkadona.html

 

10-12: Παρουσίαση ιδεών για τις ατομικές εργασίες από τους φοιτητές, συζήτηση και συμβουλευτική (βιβλιογραφία, κριτική, κατευθύνσεις).

13: παρουσίαση εργασιών φοιτητών και συζήτηση

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

ΓΕΝΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ, αρχική ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Γενικά – μετανεωτερικότητα:

  • David Harvey, Η Κατάσταση της Μετανεωτερικότητας. Διερεύνηση των απαρχών της πολιτισμικής μεταβολής. Μεταίχμιο: Αθήνα, 2007.
  • Zygmunt Bauman, Ρευστοί Καιροί. Η ζωή την εποχή της αβεβαιότητας. Μεταίχμιο: Αθήνα, 2009.
  • Homi Bhabha, The location of culture. Routledge: Νέα Υόρκη, 2004.
  • Arjan Apadurai, Modernity at large: the cultural dimensions of globalization. University of Minnesota Press: Minneapolis: 1996.
  • Stuart Hall κα, Η Νεωτερικότητα Σήμερα. Οικονομία, κοινωνία, πολιτική πολιτισμός. Σαββάλας: Aθήνα, 2003 (ιδ. κεφ. 5 και 7, αλλά όχι μόνο).

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ (εκτός διαδικτύου – ιστορικές/ θεωρητικές προϋποθέσεις):

  • Benjamin Buchloh, Rosalind Krauss, Hal Foster κα, Η Τέχνη από το 1900. Επίκεντρο: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, 2007.
  • Paul Wood κα, Modernism in Dispute. Yale Univ. Press: New Haven & London, 1993.
  • Charles Harrison & Paul Wood (επιμ.), 1900-1990. An anthology of changing ideas. Blackwell Publishers: Οξφόρδη, 1997.

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ - θεωρητικά:

  • Jürgen Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. The MIT Press, Cambridge Mass., 1991.
  • Jürgen Habermas, Sarah Lennox, Frank Lennox, “The Public Sbhere: An Encyclopedia Article (1964)”, New German Critique, 3 (Φθινόπωρο 1974), 49-55.
  • Hannah Arendt,The Human Condition,University of Chicago Press, Chicago, 1958.
  • Jacques Derrida, Archive Fever. University of Chicago Press, Chicago, 1996.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ (εκτός διαδικτύου, κυρίως – ‘συζήτηση’, μετά τα γενικά, φιλοσοφικά):

  • Miwon Kwon, One Place after another: site-specific art and Locational Identity. The MIT Press: Cambridge Mass., 2004.
  • Γιάννης Σταυρακάκης, Κωστής Σταφυλάκης, Το Πολιτικό στη Σύγχρονη Τέχνη. Εκκρεμές: Αθήνα, 2008 (ιδ. Ενότητα ΙΙ, για τέχνη και δημόσιο χώρο)
  • Claire Bishop (επιμ.), Participation. The MIT Press/ Whitechapel London: Cambridge Mass., 2006.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΡΓΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ- ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ – ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:

http://performative.org/home/

http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/performance/

  • Steve Dietz, “Public Sphere_s” http://www.mediaartnet.org/themes/public_sphere_s/editorial/1/
  • J. Bosma, “Constructing Media Spaces” (http://www.mediaartnet.org/themes/public_sphere_s/media_spaces/)
  • Inke Arns,Social Technologies. Deconstruction, subversion and the utopia of democratic communication” (http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/society/)
  • www.mediaartnet.org: Mapping & Text/ Public Sphere

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ – ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ:

  • Christiane Paul, Digital Art. Thames & Hudson: Λονδίνο, 2008.
  • Michael Rush, New Media in Art. Thames & Hudson: Λονδίνο, 2005.
  • Rachel Greene, Internet Art. Thames & Hudson: Λονδίνο, 2004.
  • Julian Stallabrass, Internet Art: the online clash of culture and commerce. Tate Publishing: Λονδίνο, 2003.

 

 

 

 

 

 

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διάλεξη, συζήτηση, παρακολούθηση οπτικακουστικού υλικού.

Χρήση Τεχνολογιών:

Χρήση πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης, διαδικτυακών πηγών, οπτικοακουστικού υλικού.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Με γραπτή εργασία στο τέλος του εξαμήνου.


Επιστροφή
Version 1 ENGLISH
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας