ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
[ΧΕ 2024-2025] v5



Ψηφιακή Ποιητική


Διδάσκων/ουσα: Μαλακασιώτη ΑγγελικήNew Window
Κωδικός Μαθήματος: YEA4
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Α΄
ECTS: 6
Διδακτικές Μονάδες: 6
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα εμβαθύνει στον όρο «ποιητική» στη σύγχρονη δημιουργική διαδικασία. Ταυτόχρονα, διερευνάται πως συνδιαλέγεται η έννοια της «ποίησης» με τα σύγχρονα καλλιτεχνικά πεδία του ψηφιακού πολιτισμού. Το μάθημα στη συνέχεια εισάγει τους σπουδαστές στην ηλεκτρονική λογοτεχνία και ποίηση και παράλληλα στη μελέτη και ανάπτυξη μεθόδων και διαδικασιών σχεδιασμού, όπως αυτές συνομιλούν με το πεδίο κατασκευής δημιουργικού λόγου και κειμένου γενικότερα, είτε αυτό αποτελείται από λέξεις, είτε από εικόνες, είτε από οποιαδήποτε άλλη πρώτη ύλη ως βασικό συνθετικό συστατικό. Στο πλαίσιο αυτό διερευνάται η σχέση του «ποιείν» με το χώρο των ψηφιακών τεχνών και παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο  το ποιητικό ενέργημα αναδύεται μέσα από ποικιλία εκφραστικών εφαρμογών. Ταυτόχρονα, γίνεται αναφορά σε βασικές πτυχές της ερευνητικής διαδικασίας όπως αυτή εφαρμόζεται στην τέχνη, και στις ποικίλες μεθοδολογικές προσεγγίσεις που τη συνοδεύουν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, η καλλιτεχνική πρακτική γύρω από το κείμενο αναπτύσσεται αναλύοντας μεθοδολογίες και πρακτικές οι οποίες δύνανται να χρησιμοποιηθούν κατά την παραγωγή ή την ανάλυση ενός έργου τέχνης. 

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Το μάθημα αποσκοπεί στην έρευνα και παραγωγή ώριμων πολυτροπικών έργων στο χώρο της ηλεκτρονικής ποίησης και λογοτεχνίας και άλλων ψηφιακών μορφών τέχνης στα οποία κεντρικό ρόλο παίζει η χρήση του κειμένου, της γραφής και της ανάγνωσης. Παράλληλα, το μάθημα ενθαρρύνει τη γνωριμία των σπουδαστών με βασικές αρχές σύγχρονων μεθοδολογικών προσεγγίσεων στην τέχνη, στην κατανόηση των διαφορετικών προσεγγίσεων, στη σχέση τους με άλλα πεδία σε ένα διεπιστημονικό πλαίσιο, καθώς και στην απόκτηση σημαντικού υποβάθρου σχετικά με την θεωρία και πρακτική στην τέχνη με ειδικότερο πεδίο ενδιαφέροντος το κειμενικό περιεχόμενο και τη σχέση του με τα νέα μέσα. 

Περιεχόμενο (Syllabus):

Η δομή του μαθήματος περιλαμβάνει θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος, τα οποία εξελίσσονται παράλληλα. Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει σειρά διαλέξεων, συζητήσεων και προβολών οι οποίες αποσκοπούν στην εξοικείωση των φοιτητών με ζητήματα της ποίησης των νέων μέσων. Μέσα από τη χρήση παραδειγμάτων από διαφορετικά πεδία (π.χ. ηλεκτρονική λογοτεχνία, ποίηση, webart, video art, διαδραστικές εγκαταστασεις, animation) αναλύονται τεχνικές, προσεγγίσεις, και μεθοδολογίες σχετικά με τη διαδικασία έρευνας και σχεδιασμού στο εκάστοτε πλαίσιο. Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει σειρά σύνθετων δημιουργικών θεμάτων τα οποία εξελίσσονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Τα θέματα αυτά συνδυάζουν γνώσεις γύρω από τη χρήση του κειμένου σε συνδυασμό με τη σύγχρονη τεχνολογία.

 

 

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Stuart Hall, Το έργο της αναπαράστασης, Εκδόσεις Πλέθρον, 2017

Νέλσον Γκούντμαν, Γλώσσες της Τέχνης, Εκκρεμές, 2005

Μπέργκερ Τζον, Η εικόνα και το βλέμμα, Μεταίχμιο, 2011

Τσετάγεβα Μ., Ο ποιητής και ο χρόνος, Ψυχογιός, 1998

Roland Barthes, Εικόνα μουσική κείμενο, Εκδόσεις Πλέθρον, 2019

Αγγελική Μαλακασιώτη, Η ποιητική του μελαγχολικού χώρου, εκδόσεις Μωβ Σκίουρος, 2020

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

  

Διαλέξεις, ομαδικές συζητήσεις, επιστημονική έρευνα, χρήση εφαρμογών, χρήση οπτικοακουστικών μέσων, ανάθεση εργασιών οι οποίες εξελίσσονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, ανεξάρτητη μελέτη και καθοδηγούμενη έρευνα, συγκριτικές αναλύσεις, χρήση νέων τεχνολογιών με σκοπό τη διερεύνηση εννοιών και θεμάτων, ομαδικές παρουσιάσεις, σύνδεση του εκπαιδευτικού περιεχομένου με επίκαιρα ή τρέχοντα ζητήματα που σχετίζονται με το χώρο της τέχνης.

 
Χρήση Τεχνολογιών:

Χρήση εφαρμογών, χρήση οπτικοακουστικών μέσων, χρήση νέων τεχνολογιών με σκοπό τη διερεύνηση εννοιών και θεμάτων, διαδικτυακή έρευνα, πολυμεσικό περιεχόμενο, χρήση συστημάτων opencourses για ασύγχρονη διδασκαλία, χρήση συστήματος zoom για σύγχρονη διδασκαλία.

 
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

  

Το μάθημα εξελίσσεται με εισηγήσεις, συζητήσεις και διορθώσεις ασκήσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Για την τελική αξιολόγηση, εκτιμάται η παρουσία στο μάθημα, η συμμετοχή στις συζητήσεις, η συχνότητα των διορθώσεων, η ανάπτυξη των εργασιών, η αρτιότητα της εκτέλεσης, η δημιουργική προσέγγιση των θεμάτων, η σε βάθος κατανόηση των εννοιών με τις οποίες οι σπουδαστές καταπιάνονται.  

 

Επιστροφή
Version 1 ENGLISH
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας