avarts.ionio.gr/festival
Μοιράσου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Η περίοδος εγγραφών έληξε. Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!


Τίτλος: H υπέρβαση της μουσικής μας ταυτότητας: από το δημοτικό τραγούδι στο παραβατικό ρεμπέτικο και από το συρτάκι του «Ζορμπά» στο ψυχεδελικό postfolk του 21ου αιώνα
Ομιλητής/ές: Δρ. Ρενάτα Δαλιανούδη, PhD Μουσικολογίας, Παν/μιο Αθηνών - Λέκτορας, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας/Τομέας Λαογραφίας, Παν/μιο Ιωαννίνων - Συνεργαζόμενο Επιστημονικό Προσωπικό, Ελληνικό Ανοιχτό Παν/μιο
Ημερομηνία & Ώρα: 19/05/2016 16:00-18:00
Χώρος: TTHE Αρεταίος, Αίθουσα 3, Π. Ψυχιατρείο
Γλώσσα: Ελληνικά


Συνοπτική περιγραφή:
Η μετάβαση από το αγροτικό στο αστικό περιβάλλον σήμανε όχι μόνο την αλλαγή στον τρόπο ζωής και στα είδη μουσικής που εμφανίστηκαν, αλλά και την αλλαγή στη μουσική ταυτότητα των Ελλήνων. Μια αλλαγή που με τη σειρά της επέφερε αλλαγές και υπερβάσεις στον τρόπο που ακούμε και προσλαμβάνουμε τη μουσική, στον τρόπο που μας βλέπουν οι άλλοι μέσα από τη μουσικής μας και εν τέλει στον τρόπο που αυτοπροσδιοριζόμαστε.

Ξεκινώντας από το λαϊκό τραγούδι της υπαίθρου, το λεγόμενο δημοτικό (folk), που εξυμνεί --σε λιγότερο ή περισσότερο τελετουργικά πλαίσια- την καθημερινή ζωή των μελών μιας παραδοσιακής αγροτικής κοινωνίας, πάντα με μια ρομαντική λαογραφική διάθεση, περνάμε στο λαϊκό τραγούδι του άστεως, με κύριο εκπρόσωπο το ρεμπέτικο, που εξορκίζει την οικονομική και κοινωνική εξαθλίωση των εσωτερικών μεταναστών στο κλεινόν άστυ κι εξυμνεί τον παραβατικό τους χαρακτήρα, ενώ το μετα-πολεμικό λαϊκό τραγούδι συνιστά σταδιακά τη βαλβίδα εκτόνωσης και διασκέδασης της ανερχόμενης αστικής τάξης. Κι έτσι από την παράδοση του τσαρουχιού στο χωριό περνάμε στην παράδοση του μπουζουκιού στα σαλόνια.

Από την άλλη μεριά, οι επιτυχίες του «Ποτέ την Κυριακή» και του «Ζορμπάς ο Έλληνας» από τον ελληνικό εμπορικό κινηματογράφο, σε μουσικές των Χατζιδάκι και Θεοδωράκη αντίστοιχα, χαρίζουν στους δημιουργούς τους διεθνή φήμη και στην Ελλάδα την τουριστική ταυτότητα του “ελληνικό σουβλάκι και συρτάκι”, την οποία ευπέπτως ενστερνιζόμαστε, για να φτάσουμε σ’ έναν εναλλακτικό τρόπο “επιστροφής στις ρίζες μας” με ψυχεδελικό postfolk rock, όπου τα κλαρίνα συνδιαλέγονται με τις σκληρές ηλεκτρικές κιθάρες και τα εκκωφαντικά ντραμς.


Σύντομο βιογραφικό
Διδάκτωρ Μουσικολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδίκευση: αστική Εθνομουσικολογία. Σπούδασε πιάνο, εκκλησιαστικό όργανο, ακορντεόν, χορό. Κέρδισε 31 υποτροφίες από: α) Ί.Κ.Υ., β) Παν/μιο Αθηνών, γ) Ίδρυμα Τεχνολογίας κι Έρευνας, δ) Ωδείο Αθηνών, ε) Εθνικό Ωδείο.
Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα για την καταγραφή, διάσωση και ψηφιοποίηση του ελληνικού πολιτισμού.
Είναι Λέκτορας στο Παν/μιο Ιωαννίνων, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας και Σ.Ε.Π. στο Ε.Α.Π., «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό». Υπήρξε μoυσικός παραγωγός (Ε.ΡΑ.3), με θέμα εκπομπής: «Σπάνιες μουσικές από τον παγκόσμιο κινηματογράφο και το θέατρο».
Έχει συγγράψει 3 μεταδιδακτορικές μονογραφίες και άρθρα σε έγκριτα ελληνικά και ξένα περιοδικά. Μιλά Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά.

20192019201820182017201720162016201520152014201420132013201220122011201120102010200920092008200820062006
ionio.gr              avarts.ionio.gr              erimee
  • Ιόνιος Ακαδημία
  • Παλαιό Ψυχιατρείο
  • Πολύτεχνο
  • Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας
  • Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας
  • Κτίριο Τμήματος Ιστορίας και Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας & Μουσειολογίας
  • Ιόνιος Βουλή
  • Αίθουσα Τέχνης - Αρτ Καφέ, Κήπος του Λαού
  • Κτίριο Τμήματος Μουσικών Σπουδών