Ανάλυση της ταινίας "Για χρόνια πλάγιαζα νωρίς" του Ιάκωβου Παναγόπουλου από την Αγνή Παπαδοπούλου

ShareThis
Δημοσίευση: 30-10-2019 17:29 | Ενημέρωση: 11-11-2019 17:59 | Προβολές: 1606
    Ανάλυση Αγνής Παπαδοπούλου
Mέγεθος: 291.86 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF
    Συνέντευξη Ι. Παναγόπουλου στο Corfu Magazine
Mέγεθος: 1.06 MB :: Τύπος: Αρχείο PDF
image

Η Αγνή Παπαδοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας, αναλύει την ταινία "Για χρόνια πλάγιαζα νωρίς" του σκηνοθέτη Ιάκωβου Παναγόπουλου, απόφοιτου του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας και Επιστημονικού Συνεργάτη του Εργαστηρίου Διαδραστικών Τεχνών InArts. Είναι μία ταινία πολυαναγνώσιμη, υπάρχει μία διαδικασία σημασίας χάριν του ρεαλισμού - η ταινία χαρτογραφεί μια πολύ συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα στη χώρα μας, τους ασθενείς με νόσο κινητικού νευρώνα (ALS)- και μέσω αυτού του ρεαλισμού προβάλλονται πρακτικές, πεποιθήσεις και προσδίδεται μία κοινωνική θεώρηση του προβλήματος. Ο δημιουργός συγχωνεύει τη διφωνία τέχνης και πολιτισμού, μετατρέποντας τον πολιτισμό σε πολιτική.

Μεταξύ άλλων στην ανάλυσή της παραθέτει τα εξής:

"Ο σκηνοθέτης Ιάκωβος Παναγόπουλος έχει καθαρή ματιά. Δεν κραυγάζει· όλα στην ταινία ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΛΑΓΙΑΖΑ ΝΩΡΙΣ της υπονόησης. Θίγει ένα σοβαρό ζήτημα. Παρουσιάζει έναν μικρόκοσμο, το σπίτι ενός ασθενούς με Νόσο Κινητικού Νευρώνα. Ο ασθενής (Άρης) θαμμένος σ’ ένα κρεβάτι. Παραστάτες οι δικοί του.

Ο Ιάκωβος Παναγόπουλος - σεναριογράφος και σκηνοθέτης - συνθέτει μία ιστορία και δείχνει πόσο καλά μπορεί.

Όλες τις σκηνές τις διαπνέει η αίσθηση του εγκλεισμού. Το φως μονίμως κόντρα. Μόνο στη σκηνή με το διάλογο πατέρα - κόρης, το φως είναι από μπροστά (διευθυντής φωτογραφίας ο Πέτρος Αντωνιάδης). Το σπίτι χωρίς ανοιχτά παράθυρα, χωρίς κανένα σημείο φυγής. Η στριφογυριστή σκάλα ως κλίμακα δεν απολήγει σε καμία έξοδο (δια-)φυγής. Τετράγωνο κάδρο, πουθενά ορίζοντας, μόνο ο ασφυκτικός χώρος."

Επίσης, ο Ιάκωβος Παναγόπουλος μιλάει ο ίδιος για την ταίνια του αλλά και για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο σε μια συνέντευξη που παραχωρεί στο Corfu Magazine:

"Ναι είναι αλήθεια ότι η αρχική ιδέα της ταινίας προέρχεται από προσωπικό βίωμα. [...] Φυσικά δεν ήθελα η ταινία να είναι αυτοβιογραφική και να συνδέεται τόσο πολύ με κάτι τόσο προσωπικό και γι'αυτό επέλεξα την περιγραφή της Νόσου Κινητικού Νευρώνα (Πλάγια Μυατροφική Σκλήρυνση).

[...]

Εγώ θα σας πω από την εμπειρία μου στην βιομηχανία του κινηματογράφου ότι έχουμε εξαιρετικά πολλού αποφοίτους από το Τεχνών Ήχου και Εικόνας. Ανθρώπους που είναι επαγγελματίες σε διάφορους κλάδους στον κινηματογράφο με πολύ σημαντικές συνεργασίες στο χώρο."


Στα συνημμένα αρχεία θα βρείτε το πλήρες κείμενο της ανάλυσης της Αγνής Παπαδοπούλου και το δημοσίευμα με την πλήρη συνέντευξη του Ιάκωβου Παναγόπουλου στο Corfu Magazine.


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας