Αξιολόγηση

 

Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης - Κέρκυρα, Φεβρουάριος 2014
Περιεχόμενο αρχείου στην αγγλική γλώσσα
Ενημέρωση: 07/05/2014 - Πρώτη δημοσίευση: 06/03/2014


Α.ΔΙ.Π. - Εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης

 

 

Διεθνής Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης

1. Professor Emeritus, Rick M. Newton (Coordinator)
Kent State University, Kent, Ohio, USA

2. Professor Diane Katsiaficas
University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota USA

3. Professor Dimitrios Kozaris
Academia di Belle Arti di Milano, Brera, Italy

4. Professor Panayiotis Zaphiris
Cyprus University of Technology, Cyprus
 

 

Το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου οικοδομήθηκε εντυπωσιακά με τρόπο στρατηγικό. Δεν στοχεύει στο να ανταγωνιστεί άλλα πανεπιστημιακά τμήματα σε εθνικό επίπεδο αλλά, αντίθετα, να προσφέρει κάτι καινούργιο στον ελληνικό χώρο. Ο στενός εξειδικευμένος χώρος (niche) στον οποίο κινείται και ο οποίος συνδυάζει τέχνη και τεχνολογία με έντονη δημιουργική εστίαση στην ηχητική και εικαστική εκπαίδευση, στην καλλιτεχνική δημιουργία και στην έρευνα, δεν είναι απλά ξεχωριστός για τα δεδομένα της χώρας αλλά μοναδικός. Μέσα στις τωρινές συνθήκες αλλά και στις διαγραφόμενες προοπτικές δραστικής συρρίκνωσης της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα, αυτό το Τμήμα χαράζει καινοτόμα μονοπάτια και δημιουργεί νέες ευκαιρίες απασχόλησης για τους σπουδαστές της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, επιτρέποντας στους απόφοιτους, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, όχι μόνο να ακολουθήσουν μεστές περιεχομένου σταδιοδρομίες αλλά και να έχουν σημαντική συμβολή στην οικονομία και στις πολιτισμικές, καλλιτεχνικές και τεχνολογικές κοινότητες ολόκληρης της χώρας. Πρόκειται για ένα πρωτοπόρο πρόγραμμα που στελεχώνεται από δημιουργικούς καλλιτέχνες και πνευματικούς δημιουργούς, τεχνολόγους και γνώστες του επιχειρείν. Το Τμήμα υλοποίησε το πρόγραμμά του σε σύντομο χρονικό διάστημα, αυξάνοντας μέσα σε 10 χρόνια τον αριθμό των πανεπιστημιακών πλήρους απασχόλησης από 4 σε 14 άτομα. Παρόλες τις οικονομικές δυσκολίες και τις θεσμικές αβεβαιότητες που περιβάλλουν όλα τα ιδρύματα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αυτό το Τμήμα βρίσκεται σε θέση να προχωρήσει στα επόμενα βήματα της αναπτυξιακής του πορείας. Υπέβαλλε μία εξαιρετικά λεπτομερή και εμπεριστατωμένη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης η οποία παρείχε μεγάλη βοήθεια στην συγγραφή της παρούσας έκθεσης από αυτή την Επιτροπή. Ιδιαίτερα ισχυρά σημεία περιλαμβάνουν τα ακόλουθα: 

  • Τα μέλη ΔΕΠ, για παράδειγμα τόσο οι καλλιτέχνες όσο και οι ερευνητές σε τεχνολογικά αντικείμενα, χαίρουν διεθνούς αναγνώρισης στους τομείς τους προσελκύοντας σπουδαστές από ευρύ φάσμα τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
  • Τα μέλη ΔΕΠ είναι πρωτοπόροι της σκέψης οι οποίοι έχουν πλήρη κατανόηση της ανάγκης για συνύπαρξη ανάμεσα στην τέχνη και την τεχνολογία αλλά και περαιτέρω της ανάγκης για διάλογο και συνεργασία μεταξύ των δύο στο επίπεδο του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Τέτοιες καλλιτεχνικές και τεχνολογικές αλληλεπιδράσεις πρέπει να ενθαρρύνονται και να ενδυναμώνονται.
  • Τα ποσοστά του Τμήματος σαν προορισμός πρώτης επιλογής για νεοεισαχθέντες προπτυχιακούς φοιτητές έχουν αυξηθεί με γοργούς ρυθμούς.
  • Υποψήφιοι διδάκτορες εκδηλώνουν ενεργό ενδιαφέρον να έρθουν στην Κέρκυρα και να σπουδάσουν κάτω από την καθοδήγηση αυτών των συγκεκριμένων επιστημόνων/ερευνητών και καλλιτεχνών.
  • Η ποιότητα του έργου των φοιτητών είναι εξαιρετική.
  • Το Τμήμα συμβάλλει στην πνευματική και πολιτιστική ζωή της τοπικής κοινωνίας με το ετήσιο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών που οργανώνεται στην Κέρκυρα από το 2006.
  • Απόφοιτοι του προπτυχιακού προγράμματος εκμεταλλεύονται πολλά υποσχόμενες ευκαιρίες απασχόλησης και σταδιοδρομίας στα αντικείμενα των σπουδών τους, κυρίως εκτός Ελλάδας. Όσοι δεν αναζητούν απασχόληση γίνονται δεκτοί σε μεταπτυχιακά προγράμματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.
  • Το Τμήμα επωφελείται από εξαιρετικό και αφοσιωμένο γραμματειακό προσωπικό.
  • Το Τμήμα αποτελεί πρότυπο αποδοτικότητας στην χρήση έμψυχων υποδομών και οικονομικών πόρων.
  • Το Τμήμα διατηρεί έναν ελκυστικό και ενημερωτικό ιστότοπο ο οποίος δημοσιοποιεί όλες τις δραστηριότητες και τα προγράμματα. Ο ιστότοπος απορροφά την ενέργεια του γνωστικού αντικειμένου και την μεταδίδει στο ακροατήριό του και στην αγορά.

Προσαρμοστικές ρυθμίσεις:

Επειδή το Τμήμα έχει καταφέρει τόσα πολλά με τόσα λίγα διαθέσιμα μέσα και σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, η Επιτροπή θεωρεί τα παρακάτω σημεία σαν ζητήματα «προσαρμοστικών ρυθμίσεων» και όχι «βελτιωτικών δράσεων». Καθώς το Τμήμα ατενίζει το μέλλον, η Επιτροπή συμβουλεύει τα ακόλουθα:

  • Το Πανεπιστήμιο πρέπει να εξασφαλίσει τους απαραίτητους χώρους, πόρους για εξοπλισμό, νέες θέσεις ΔΕΠ και τουλάχιστον 3 τεχνικούς με κατάρτιση σε θέματα τεχνών (βλέπε προηγούμενες ενότητες).
  • Να εξεταστεί η προοπτική να ενταχθούν πιο πολλά μαθήματα ενδιάμεσου επιπέδου τα οποία θα διευκολύνουν τους φοιτητές στην μετάβαση από τα εισαγωγικά στα εξειδικευμένα μαθήματα.
  • Ανάπτυξη ενός εισαγωγικού προπτυχιακού μαθήματος γενικού προσανατολισμού.
  • Επανεξέταση και διασκευή του ευρέος φάσματος των μαθημάτων επιλογής τα οποία είναι διαθέσιμα αυτή την στιγμή.
  • Μελέτη των επιπτώσεων των μονάδων ECTS στις επιλογές μαθημάτων και προσαρμοστικός επαναπροσδιορισμός των μονάδων αυτών.
  • Δημιουργία επικοινωνιακού διαύλου για άτυπες συζητήσεις θεμάτων τα οποία φέρνουν κοντά ειδικούς που δραστηριοποιούνται σε άκρως εξειδικευμένες υποδιαιρέσεις γνωστικών αντικειμένων.
  • Δημιουργία επίσημου θεσμού Συλλόγου Αποφοίτων του Τμήματος. Με το δεδομένο ότι φοιτητές καταλαμβάνουν ήδη θέσεις εργασίας στο εξωτερικό και παρουσιάζουν το έργο τους σε σημαντικά μέρη, το προσδοκώμενο όφελος από την εδραίωση ενός ευρέως διεθνούς δικτύου διδασκόντων και εργοδοτών είναι εξαιρετικά μεγάλο. Το σημείο εστίασης ενός τέτοιου συλλόγου θα πρέπει να βρίσκεται σε αντιστοιχία με το γνωστικό αντικείμενο και σε αντιδιαστολή με τους ευρύτερους στόχους και την αποστολή εξεύρεσης πόρων που χαρακτηρίζουν παρόμοιους συλλόγους σε ιδρυματικό επίπεδο. Με αυτό τον τρόπο το Τμήμα θα μπορέσει να βρεθεί σε μία ακόμα ισχυρότερη θέση έτσι ώστε να καταδείξει την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων του αλλά και τις αυξανόμενες ανάγκες του σε μελλοντικές αξιολογήσεις και διαδικασίες πιστοποίησης.

Δημοσίευμα στο esos.gr για την Αξιολόγηση του ΤΤΗΕ